Skip to content

Oatly: overstap plantaardige zuivel langzamer dan verwacht

Havermelkproducent Oatly ziet dat haverdrink marktaandeel blijft winnen op de Europese markt, maar dat de macro-economische onzekerheid invloed heeft gehad op de snelheid waarmee het zijn afzet in foodservice en in nieuwe markten heeft kunnen uitbreiden.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

Havermelkproducent Oatly ziet dat haverdrink marktaandeel blijft winnen op de Europese markt, maar dat de macro-economische onzekerheid invloed heeft gehad op de snelheid waarmee het zijn afzet in foodservice en in nieuwe markten heeft kunnen uitbreiden.

Ook ziet het bedrijf dat het tempo waarmee het nieuwe consumenten heeft kunnen overhalen van zuivel naar plantaardige melkvervangers over te stappen, trager is dan het had gehoopt. Het verwacht dat dit de rest van het jaar zo blijft. Ook heeft de producent in Azië te maken met een trager herstel in de foodservice dan het eerder verwachtte, door aanhoudende zorgen over lockdowns.

Aanpassing omzetverwachting

Oatly past vanwege de ‘uitdagende bedrijfsomgeving van vandaag met de oorlog in Oekraïne, COVID-19 en de inflatie en druk in de toeleveringsketen’ daarom zijn omzetverwachting voor het gehele jaar aan. Het verwacht nu een omzet van $ 800 tot $ 830 miljoen tegenover de eerdere voorspelling van $ 880 tot $ 920 miljoen.

De producent maakte afgelopen kwartaal zowel meer omzet als verlies. De omzet nam toe met 22% tot $ 178 miljoen. Zonder negatieve wisselkoerseffecten was de groei 30%. De omzetgroei was het grootst in Azië: 66%. Daarmee komt de omzet in dat werelddeel in de buurt van die in de Amerika‘s. In Azië ging het afgelopen kwartaal om een bedrag van $ 44 miljoen tegenover $ 52 miljoen in de Amerika‘s. De groei in EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika) was beperkter met 5% tot $ 83 miljoen.

Afzet in foodservice iets belangrijker

Oatly wijt de omzetstijging vooral aan het extra aanbod dat het bedrijf had door nieuwe productiecapaciteit. Het verkochte volume havermelkproducten nam toe met 27% tot 121 miljoen liter. De afzet in de foodservice werd afgelopen kwartaal iets belangrijker. Meer dan een derde van de omzet komt nu uit dit afzetkanaal. Ruim de helft, 57% komt van de retail. De overige verkopen komen uit de e-commerceverkoop.

De brutowinstmarge nam af, maar verbeterde wel ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022

De brutowinst bedroeg $ 28 miljoen, tegenover $ 39 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. De brutowinstmarge nam ook af, maar verbeterde wel ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022. Dat kwam onder andere doordat het bedrijf een groter aandeel van de haverdrink zelf produceerde en er prijsverhogingen werden doorgevoerd. Doordat Oatly zijn eigen productiefaciliteiten verder uitbreidt in de tweede helft van dit jaar en de prijzen worden verhoogd in de VS, verwacht het dat de brutowinstmarge in de rest van 2022 verder zal verbeteren.

Het nettoverlies nam toe tot $ 72 miljoen, tegenover een verlies van $ 59 miljoen vorig jaar. Ook het operationele resultaat (ebitda) ging verder in de min: van -$ 44 miljoen naar -$ 63 miljoen.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin