Onderzoek: bezoeker boerderijwinkel is vooral betrokken

23-03 | |
Foto: Marcel de Jong
Foto: Marcel de Jong

Consumenten die kopen bij de boer doen dat vooral uit betrokkenheid bij de lokale ondernemer en vanwege smaak en versheid van de producten.

Dat blijkt uit onderzoek onder 1.218 personen uit heel Nederland door Thomas Siahaya, initiatiefnemer van de boerderijwinkelapp ’Lekkerder bij de Boer’. Van de ruim 1.200 personen waren 970 regelmatige bezoekers van boerderijwinkels. Van die regelmatige bezoekers is voor driekwart betrokkenheid de belangrijkste reden, bijna hetzelfde deel vindt de producten lekkerder. Van de 248 personen in het onderzoek die nog niet bij de boer kopen, weet bijna de helft niet waar ze een boerderijwinkel kunnen vinden in de buurt.

Niet gefixeerd op prijs

Het merendeel van de kopers die al naar de boerderijwinkel gaan is niet gefixeerd op prijs, voorop staan lokale betrokkenheid, smaak en versheid. De meest populaire boerderijproducten zijn groente, eieren, fruit en aardappelen. Daarna volgen kaas en vlees.

Boerderijwinkels zijn met 88% van de bezoeken het meest populair. Bijna de helft van de ondervraagden bezoekt ook stalletjes en 30% bezoekt een versautomaat.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de afzet van agrifood-producten? Lees meer over afzet in onder meer korte ketens op de themapagina afzet

Esselink
Wim Esselink Redacteur

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.