Skip to content

Crisp wil verder verduurzamen met kapitaalinjectie van € 35 miljoen

60% van de investeerders in deze nieuwe ronde heeft al eens geïnvesteerd in Crisp.

Crisp

Klanten van Crisp kopen gemiddeld voor € 85 en 90% van de bestellingen zijn herhaalaankopen. Foto: Crisp

Met een nieuwe kapitaalinjectie van € 35 miljoen wil online supermarkt Crisp verder groeien en verduurzamen. Crisp gebruikt de investering naar eigen zeggen om meer mensen deel te laten nemen aan een duurzamer voedselsysteem. Dit systeem bestaat uit lokale en seizoensgebonden boodschappen, met een korte keten van boer tot bord.

60% van de investeerders in deze nieuwe ronde heeft al eens geïnvesteerd in Crisp. De overige 40% van de ronde wordt gefinancierd door nieuwe investeerders: familiefondsen zoals Bookmakers Investments, Timeless Investments en Strikwerda Investments, en (tech)ondernemers zoals Bas Beek (CompaNanny) en Sanne Manders (Flexport). Keen Ventures en Target Global blijven de tech-investeringsfondsen achter Crisp en participeren ook.

Tom Peeters, medeoprichter en CEO van het in 2018 opgerichte Crisp: “We zijn trots op deze ronde, ook al kostte het meer moeite in het huidige klimaat. Investeerders hebben echter kunnen zien dat we met Crisp koers houden met een gezond product en een duurzaam model, in een onstuimige economie. Dat geeft vertrouwen.” 

CO2-neutraal en B Corp

Crisp realiseerde in 2023 30% groei en sluit het jaar af met een CO2-neutrale operatie. Ook diende de online supermarkt in oktober de aanvraag in voor het B Corp-label. Dit is een onafhankelijk label dat op strenge duurzaamheidscriteria toetst.

Klanten kopen gemiddeld voor € 85 en 90% van de bestellingen zijn herhaalaankopen. “Het is gelukt onze marge te verbeteren door een focus op continue kostenrationalisatie en meer efficiëntie in onze supply chain”, aldus Peeters. “Dat was ook nodig, gezien de hoge inflatie van vorig jaar. Daar zijn wij niet immuun voor.”

Nederland voor zomer winstgevend

Peeters verwacht in 2024 winst in Nederland. “We focussen ons nu eerst op onze huidige markten, het realiseren van onze duurzaamheidsambities en ons bedrijfsresultaat. Onze eigen technologie faciliteert dat we zowel ingrediënten als maaltijden en maaltijdboxen aan kunnen bieden, vanuit één platform. Ik verwacht dat Nederland voor de zomer winstgevend zal zijn. België volgt het jaar daarna, gezien we daar pas een jaar operationeel zijn.”

Snel delen

Liza Bruggeling
Liza Bruggeling

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin