Doorgaan naar artikel

Opnieuw meer omzet en winst voor Ahold Delhaize

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in 2021 een omzet behaald van € 75,6 miljard.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in 2021 een omzet behaald van € 75,6 miljard. Dat is 3,3% meer dan in 2020. De nettowinst van het moederconcern van onder meer Albert Heijn in Nederland en Delhaize-supermarkten in België steeg met bijna 73% naar € 2,25 miljard. De onderliggende winstmarge was in 2021 met 4,4% lager dan de 4,8% in het eerste coronajaar 2020.

Topman Frans Muller toont zich voorzichtig over de resultaten in 2022. Hij wees op nog lopende onderhandelingen met leveranciers over de doorberekening van gestegen kosten, die lastiger zijn dan in andere jaren. Muller wees er in een toelichting op dat ongeveer de helft van de omzet van Albert Heijn komt uit producten van het eigen AH-merk.

Ahold gaat voor 2022 uit van een hogere omzet, maar de marge zal lager worden dan in 2021. Voor dit jaar gaat Ahold uit van een marge van ‘minimaal 4%’. De resultaten en verwachtingen vielen op de beurs niet in de smaak. Aan het begin van de middag dook de koers zelfs even onder € 27, dat is meer dan 6% onder de slotkoers van dinsdag.

Meeste omzet in VS

Van de totale omzet komt ruim 60% (€ 45,45 miljard) uit de Verenigde Staten. De resterende 40% (ruim € 30 miljard) van de omzet behaalt Ahold Delhaize in Europa met de nadruk op Nederland (Albert Heijn) en België (Delhaize en Albert Heijn), inclusief webwinkel Bol.com.
Albert Heijn deed het relatief goed in Europa, waar per saldo de omzet wel iets daalde in het vierde kwartaal van 2021. Albert Heijn noteerde groei van het marktaandeel, autonoom via onder meer vernieuwing van winkels en door de overname van 38 supermarkten van Deen. In 2022 breidt Albert Heijn to Go verder uit met 18 winkels in BP-tankstations, daarmee komt het totale aantal op 100.

Groei online

Ahold Delhaize blijft fors investeren in online winkels. De totale online omzet kwam uit op € 7,7 miljard, ruim 40% meer dan in 2020. In de VS groeide dat harder met een plus van bijna 70% naar € 3,23 miljard. De online omzet in Europa nam met een kwart toe naar € 4,5 miljard. Bol.com zag de netto-omzet stijgen met 21% naar € 2,8 miljoen met een brutowinst (Ebitda) van € 166 miljoen en daarmee vrijwel gelijk aan 2020. Ahold wil dit jaar een deel van Bol.com naar de beurs brengen. Wanneer is nog onduidelijk.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin