Skip to content

Plantaardige innovaties drijven groei Merken Top 100

Innovaties en prijsstijgingen drijven de groei van de Merken Top 100 in de supermarkten. Grote stijger Remia heeft succes met een plantaardige mayonaise.

Plantaardige innovaties premium

A-merken brengen goedlopende innovaties op de markt die passen binnen de eiwittransitie. Foto: Canva

Innovaties en prijsstijgingen drijven de groei van de Merken Top 100 in de supermarkten. Grote stijger Remia heeft succes met een plantaardige mayonaise. Andere A-merken brengen ook goedlopende innovaties op de markt die passen binnen de eiwittransitie.

Remia stijgt van plek 74 naar plek 60 in de Merken Top 100 2023 dankzij een omzetstijging in de supermarkten van 19,8%. Volgens marktonderzoeker Circana, de verzamelaar van de data waar de Merken Top 100 op wordt gebaseerd, komt dit vooral door de plantaardige mayonaise van de sauzenfabrikant. Remia is niet het enige A-merk dat floreert dankzij een plantaardige innovatie.

Plantaardige innovaties van Unox

Unilever stijgt met Unox een plekje mede dankzij eiwitrijke en plantaardige innovaties. Hoewel de omzet van Unox daalt met 0,3% stijgt het merk naar plek 7, omdat het merk Heineken veel omzet verliest. Unox, toch vooral bekend van de rookworst, werkt gestaag aan een vegetarische en plantaardig portfolio. De vegetarische knaks zijn een sterk Unox-product. Ook de producten van Unox Good Pasta doen het goed als een eiwitrijke kant-en-klare snack. De Good Pasta Tomaat mozzarella is het Gekozen Product van het Jaar 2023.

Lees ook: Ambitie Unilever: inzetten op meer plantaardig en minder verspilling

Vega kroketten van Mora

Mora is gestegen van plek 16 naar plek 15 mede dankzij de Vegetarische Slager van Unilever. De twee merken hebben samen de Mora Vegetarische draadjesvlees kroketten ontwikkeld. Daarnaast scoort Mora al jaren goed met de kaassoufflés.

Arla breidt plantaardig uit

Zuivelfabrikanten hebben veel omzet in eiwitrijke zuiveldranken voor sporters en grootste zuivelstijger Arla is goed bezig met een nieuwe plantaardige drankenlijn. Arla groeit in 2023 hard met eiwitrijke zuiveldranken en Skyr. Dat jaar lanceert Arla ook een nieuwe plantaardig drankenmerk, Jörd. Dat verkoopt goed. In 2023 is zuivelfabrikant nummer 25 in de top 100, een stijging van 8 plekken ten opzichte van vorig jaar. Danone is stevig verankerd op plek 17 en verkoopt een goed lopende plantaardige variant van Danoontje knijpyoghurt.

Bonduelle verdient in de diepvries

Bonduelle stijgt met 4 plekken naar nummer 73, vooral dankzij diepvriesinnovaties. De omzet van Bonduelle steeg met 8,8%. In 2023 realiseert het bedrijf een goede verkoop van diepvriespeulvruchten en lanceert een lijn met diepvriessoepgroente. Als antwoord op de krimp in de conservenmarkt brengt Bonduelle de lunchbowl in stazak; eiwitrijke kant-en-klare mengsels van peulvruchten, granen en groenten.

Lees ook: Bonduelle ziet forse afname van consumptie

Naast Hak zakt Alpro stevig in de top 100 van plek 37 naar plek 44. De omzet van de plantaardige drankenfabrikant groeit in 2023 met slechts 0,2%. De omzet van Hak groeit met 3,3% en toch is dit minder hard dan andere A-merken, waardoor het merk twee plaatsen lager staat dan vorig jaar.

Krimpflatie

De volledige omzet van A-merken in de supermarkt groeit met 4,8% ten opzichte van vorig jaar, maar de totale markt groeit harder (+7,8%). A-merken leveren dus in op huismerken. Circana wijst op prijsstijgingen in combinatie met kleinere verpakkingen, zogenoemde krimpflatie. Vooral ‘genietmerken’, zoals snoep, chips en snacks hebben krimpflatie toegepast.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin