Skip to content

Rabobank: horeca kan meer profiteren van digitale hulp

Horeca en foodservice kunnen nog veel meer profiteren van digitale technieken, zoals bestelapps.

‘Thuis uit eten’ gaan met gerechten uit restaurants op alle niveaus heeft een enorme vlucht genomen en lijkt een blijvend fenomeen. Foto: Canva premium

‘Thuis uit eten’ gaan met gerechten uit restaurants op alle niveaus heeft een enorme vlucht genomen en lijkt een blijvend fenomeen. Foto: Canva

De horeca en foodservice kunnen nog veel meer profiteren van digitale technieken, zoals bestelapps, die gedurende corona een hoge vlucht hebben genomen.

Meer digitale flexibiliteit is dan wel gewenst, concluderen analisten van Rabobank in een rapport over invoering van nieuwe technieken in de horeca en foodservice. De sector is versneld gedigitaliseerd in de afgelopen twee jaar, concludeert RaboResearch in het rapport ‘What’s on the Menu 1Q 2022’.

Bestelapp en -robot

Thuisbezorgen en afhalen hebben een hoge vlucht genomen door corona en de lockdowns. Om dat allemaal in goede banen te leiden, zijn technologische oplossingen ingevoerd op het gebied van bestellen, betalen, bediening en mogelijk zelfs in de keuken om contactmomenten te verminderen en ‘social distancing’ te garanderen.

Ook al lijkt een meer normale situatie weer in zicht, er zijn nog steeds genoeg uitdagingen voor de horeca. Zoals dreiging van beperkende maatregelen, het personeelsgebrek en de kosteninflatie van lonen, energie en andere kosten. Zo zijn er inmiddels al restaurants met een bestel- of bedienrobot, zoals Van der Valk in Houten en Dadawan in Tilburg.

Digitalisering wordt een vast onderdeel van het strategische plaatje

Ook de komende jaren wordt een beroep gedaan op de flexibiliteit van horeca-ondernemers. “Digitalisering wordt een vast onderdeel van het strategische plaatje”, aldus Sebastiaan Schreijen, specialist Consumer Foods bij RaboResearch. Hij noemt twee belangrijke aspecten die internationaal veel aandacht krijgen: systeemintegratie en eigen apps.

Samenhang en eigen apps

Systeemintegratie staat voor meer samenhang in alle techniek en systemen die in de afgelopen jaren zijn aangeschaft en ingevoerd. Dat gebeurde vaak onder tijdsdruk tijdens lockdowns waarbij de werkwijze in restaurants en fastfoodketens flink veranderde. Nu is het tijd om alles goed op elkaar af te stemmen.

‘Thuis uit eten’ gaan met gerechten uit restaurants op alle niveaus heeft een enorme vlucht genomen en lijkt een blijvend fenomeen. Bestellen en bezorgen werden in eerste instantie vaak uitbesteed, in Nederland via Thuisbezorgd en UberEats bijvoorbeeld, maar daar komen steeds meer bedrijven van terug. In ieder geval de grote ketens zijn bezig om hun eigen bestelapps versneld uit te rollen, zoals McDonald’s en andere ketens in de Verenigde Staten. Ze willen zelf greep houden op alle gegevens en voorkeuren van hun klanten. Dat gebeurt ook in Nederland, volgens Rabobank.

Een eigen app is niet direct een haalbare kaart voor alle horeca-ondernemers geeft Schrijen aan. “Kritisch nadenken over de winstgevendheid van bezorgorders, klantloyaliteit en toegang tot relevante data over bezorgklanten kan natuurlijk nooit kwaad.”

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin