Skip to content

Spaans Natrue Drinks wil Benelux veroveren

Het Spaanse Natrue Drinks wil na supers in de Benelux ook focussen op foodservice. DrinkM vertegenwoordigt de producent in Nederland.

Natrue drinks plantaardige dranken premium

De plantaardige dranken van Natrue Drinks zijn in Nederland bij Albert Heijn en Bol.com te koop. - Foto: El Ramo Volador

Er is weer een nieuwe speler op de plantaardige dranken markt: het Spaanse Natrue. In Nederland wordt de Zuid-Europese plantaardige drankenproducent vertegenwoordigd door distributeur DrinkM. “Wij zijn Natrue in Nederland”, zegt Guust van der Eijnden, managing partner. Natrue wil de Benelux veroveren door naast afzet in supermarkten ook te focussen op de Nederlandse foodservice.

DrinkM is als distributeur van dranken altijd op zoek naar authentieke merken, vaak afkomstig van familiebedrijven. Vlakbij Barcelona is partner Natrue Drinks gevonden. Het concern produceert plantaardige dranken als havermelk en amandelmelk zonder toevoegingen of e-nummers. “Het percentage amandelen of haver in de drank is enorm hoog. En het water dat Natrue gebruikt komt rechtstreeks uit Montseny Natural Park”, maakt Guust van den Eijnden in het begin van het gesprek enige reclame.

Liquats, het familiebedrijf achter Natrue, is opgericht in 1991 en marktleider in Zuid-Europa op het gebied van plantaardige dranken. In 2023 bereikte de drankendistributeur een omzet van bijna €100 miljoen. Bij het interview met Eiwit Magazine schuift ook Nikkie Oosterveld aan, zij werkt als communicatiemanager bij de brandingtak van DrinkM.

Welke rol speelt Natrue Drinks in Nederland?

Van den Eijnden: “Onze producten zijn verkrijgbaar bij Albert Heijn en via Bol.com. Het gaat om de varianten Barista Oat, Oat en Almond. Het is fijn dat Albert Heijn nieuwe intreders een plek geeft op het schap. Op korte termijn gaan we onze dranken breed introduceren binnen de foodservice en horeca in Nederland. Dat doen we vanuit ons distributiecentrum in Waddinxveen. Onze ambitie is om fors te investeren in buitenlandse groei. Nederland heeft een voortrekkersrol, maar op korte termijn willen we ook naar België en het is uiteindelijk onze doelstelling om de Benelux te veroveren met kwaliteit en een relatief lage consumentenadviesprijs, een hoge kwaliteit tegen lage prijs. En dat is zichtbaar voor de consument. We denken dat we kans van slagen maken, omdat we aan kunnen tonen dat bijvoorbeeld de haverdrink van Natrue ook echt enkel bestaat uit haver en water.”

Het is fijn dat Albert Heijn nieuwe intreders een plek geeft op het schap

Natrue is te vinden op de schappen van Albert Heijn, maar toch blijkt het voor buitenlandse producenten niet altijd even makkelijk zaken te doen in Nederland. Klopt dat?

Van den Eijnden: “Ja, dat heeft verschillende oorzaken. Het begint natuurlijk al dat een vrachtwagen vanuit Spanje zo’n 48 uur onderweg is om in Nederland aan te komen. Maar er zijn vooral juridische obstakels die het niet eenvoudig maken. Statiegeldplichtige producten op de Nederlandse markt moeten bijvoorbeeld voorzien zijn van een Nederlandse EAN-code en het statiegeldlogo voor blik of fles. Wij leiden dit soort zaken in goede banen en zorgen daarnaast dat alle financiële stromen achter de statiegeldregels op een juiste manier worden afgehandeld. Buitenlandse bedrijven weten hier niet altijd goed mee om te gaan. Zo houden wij daarom eigen voorraad van Natrue hier in Nederland zodat we snel kunnen schakelen met leveringen, indien nodig. Dat is iets wat Albert Heijn op prijs stelt. Daarnaast kennen we de Nederlandse consument goed.”

Is de verbruiksbelasting ook een drempel?

Van den Eijnden: “Ja, dat blijft merkwaardig. Plantaardige melkalternatieven zijn relatief nieuw op de markt. Daardoor bestaat er nog geen aparte productgroep in het belastingsysteem. Havermelk of amandelmerk wordt daarom hetzelfde belast als frisdrank, terwijl mineraalwater en zuivel zijn vrijgesteld van deze belasting.”

Natrue drinks Guust van den Eijnden en Nikkie Oosterveld
Guust van den Eijnden en Nikkie Oosterveld van distributeur DrinkM, dat Natrue Drinks in Nederland vertegenwoordigt. – Foto: Cor Salverius Fotografie

Hoe ziet de thuismarkt in Spanje eruit?

Oosterveld: “De markt voor plantaardige dranken in Spanje is een groeiende markt, die een totale omzet realiseert van meer dan €350 miljoen. Onze populairste variant is de haverdrink (Oats), goed voor 46% van deze totale categorie, gevolgd door soja met 22% en Amandeldrink (Almond) met 20%.”

Dat geeft inderdaad aan hoe groot jullie in het thuisland zijn. Hoe belangrijk is die thuismarkt in vergelijking met de afzet in andere landen?

Guust van den Eijnden: “Heel belangrijk. Natrue is marktleider in Spanje. De binnenlandse markt vertegenwoordigt 75% van de omzet van Liquats. Het eigen merk Yosoy, een zustermerk van Natrue voor de Spaanse markt, is leidend en doet het beter dan internationale merken zoals Alpro of Oatly.Maar daarnaast zetten we dus ook in op buitenlandse groei.”

40% van de Spaanse huishoudens consumeert ons type dranken

Hoe waarborgen jullie de kwaliteit?

Oosterveld: “Natrue streeft ernaar natuurlijk eerlijke producten aan te bieden en dat betekent dat we de clean label-beweging aanhangen. Alle dranken zijn gemaakt met ingrediënten zonder toevoegingen en zonder toegevoegde suikers. Dit kunnen we doen met behulp van eigen processen en technologieën.”

Is clean label een unique selling point van Natrue Drinks?

Oosterveld: “Ja en dat is zichtbaar door de diverse producten in het schap naast elkaar te leggen en ingrediëntenlijsten te vergelijken. Alle Natrue-dranken zijn gemaakt zonder toevoegingen en toegevoegde suikers. Natrue streeft ernaar natuurlijk en eerlijke (lees: Na-true) producten aan te bieden.”

Welke ontwikkelingen zijn er in Spanje gaande op gebied van eiwittransitie?

Van den Eijnden: “De EU bevordert de eiwittransitie, waarbij wordt voorgesteld om de inname van vlees te verminderen en meer alternatieve eiwitbronnen te gebruiken. Alternatieven op plantaardige basis maken mede daarom een snelle groei door op Spaans niveau. Dit heeft in Spanje in ieder geval geleid tot een toename van het aantal bedrijven en winkels die zich toeleggen op de productie en marketing van vegetarische producten. Ook grote multinationals zien kansen. Daarom voorspellen we dat het aanbod van producten zal blijven groeien, waardoor het een steeds concurrerender segment wordt. We geloven echter dat innovatie een belangrijke factor voor groei zal blijven en denken dat pionierende bedrijven zoals Liquats, met meer dan dertig jaar ervaring, hier nog steeds een grote kans hebben om waarde toe te voegen voor hun consumenten.”



We geloven dat het zinvoller is om volumes op te bouwen in enkele strategische markten, zoals Nederland

Dat klinkt bemoedigend. Hoe zit het met de consumptie van plantaardige dranken in Spanje?

Oosterveld: “De penetratiegraad van plantaardige dranken van de Spaanse markt is met meer dan 10 punten gestegen tot 40% van de Spaanse huishoudens. Dit betekent om precies te zijn dat 40% van de huishoudens ons type dranken consumeert, wat neerkomt op ongeveer 7,2 miljoen huishoudens. Een van de redenen is dat consumenten bewuster leven en zich steeds meer zorgen maken over hun gezondheid. Als gevolg hiervan stapt een deel over op plantaardige dranken als alternatief voor zuivelproducten. Dit vanwege intolerantie, slechte spijsvertering of om meer duurzaamheid in consumptie te zoeken. En die is gewaarborgd; Natrue is B-corp gecertificeerd.”

Hoe geven jullie vorm aan de internationale ambities?

Van den Eijnden: “In het verleden heeft Liquats internationale markten op een meer tactische manier benaderd, afhankelijk van de kansen die zich voordeden. Maar in een omgeving waarin transportkosten en milieu-impact steeds belangrijker worden, geloven we dat het zinvoller is om volumes op te bouwen in enkele strategische markten, zoals Nederland.”

Hoe kijken buitenlandse producenten tegen Nederland aan?

Oosterveld: “Veel producenten zien dat Nederland een voortrekkersrol vervult in de eiwittransitie. In vergelijking met landen als bijvoorbeeld België of Duitsland loopt Nederland voor. Een recent rapport onthulde dat Nederlanders de hoogste consumptie van plantaardige voeding per hoofd van de bevolking hebben en Nederland is de zesde grootste plantaardige markt in Europa. Belangrijk voor ons dus.”

Snel delen

Afbeelding
Edwin Rensen

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin