Foto: Canva
Het is gedaan met de duizelingwekkende cijfers waarmee de omzet van de voedingsmiddelenindustrie omhoog ging. In het tweede kwartaal van 2023 blijft de groei beperkt tot 2,6%. Vergeleken met de voorgaande kwartalen is dat een grote terugval.
Sinds het laatste kwartaal van 2021 schoten de omzetten van de voedingsbedrijven omhoog. In het tweede kwartaal van 2022 lag de omzet van de bedrijven bijna 27% hoger dan in dezelfde periode het jaar daarvoor, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Dat zijn ongekende cijfers voor een industrie die het juist moet hebben van stabiele groeicijfers.
Minder afzet in het buitenland
Zo snel als de gigantische groeicijfers de kop opstaken, zo snel zijn ze ook weer verdwenen. Na anderhalf jaar groeicijfers van rond de 20% is het ook ineens gebeurd. Vooral de afzet in het buitenland laat het nu afweten. Daar zien de bedrijven hun omzetgroei afkoelen tot 1,4%. Op de binnenlandse markt zwakt de groei af tot amper 4% ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar.