Plastic rietjes. Foto: Canva
Vijf multinationals hebben 57% van hun ‘problematische plastic verminderd, dat meldt Wereld Natuur Fonds (WNF).
Om ervoor te zorgen dat er in 2030 geen plastic meer in de natuur terechtkomt, heeft het WNF in 2019 het initiatief Plastic ReSource opgezet. Hieraan nemen vijf grote multinationals deel zoals McDonald‘s, Starbucks, Coca-Cola en Keurig Dr Pepper. Samen met Procter & Gamble, het moederbedrijf van onder andere Dreft en Oral B, hebben zij in een jaar meer dan de helft van hun plastic verminderd, 57%.
Plastic ReSource heeft gekeken naar het gebruik van problematisch plastic, slecht recyclebaar of wegwerpplastic, en hoe dat sinds de gemaakte afspraken in 2019 is verminderd. Hieruit blijkt dat in die looptijd de bedrijven 71.000 ton plastic hebben bespaard. In totaal zijn nu acht bedrijven aangesloten bij ReSource: Amcor, Colgate-Palmolive, and Kimberly-Clark
Wel steeds meer flesjes
Toch kan er meer gedaan worden volgens ReSource. Het gebruik van gerecycled materiaal is maar gestegen van 7,8 naar 9,6%. Hoewel er wel veel vraag naar is, blijft de recycling-infrastructuur achter en creëert het een knelpunt. Er wordt minder wegwerpplastic zoals plastic rietjes of deksels gebruikt, maar er komen wel steeds meer flesjes op de markt. Er wordt volgens ReSource nog te weinig gedaan aan het verminderen hiervan.
McDonald’s wil aan het einde van dit jaar geen plastic rietjes meer uitdelen. Van de totale hoeveelheid plastic is 98% ‘virgin’ plastic, nieuw plastic. Bij Coca-Cola is dit 89%. Eerder meldde dit bedrijf al dat er geen nieuw plastic meer zal worden gebruikt voor alle frisdrankflessen in hun portfolio.