Uit de welzijnsmonitor van ABN Amro blijkt dat het niet is gelukt de welzijnswinst uit de coronapandemie voor werknemers vast te houden. - Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Op het eerste oog klinkt het raar: als de economie groeit, daalt het welzijn van werknemers. En vice versa.
Groei en welzijn gaan niet altijd samen. Een bedrijf dat uitbreidt, vraagt meer van de werknemers. De werknemer heeft minder tijd voor gezin en sociale leven.
ABN Amro stelt in de tweede sectorale welzijnsmonitor vast dat het de maatschappij niet is gelukt de welzijnswinst uit de pandemie vast te houden. Het welzijn van medewerkers is fors gedaald. De werkdruk is hoger, burn-outklachten liggen op het niveau van voor corona en de loonkloof tussen werkvloer en top neemt toe.
Kijk verder dan groei
Heel vervelend, juist nu bedrijven er alles aan doen om personeel te krijgen. De arbeidsmarkt is krap. Kijk verder dan alleen groei, beveelt de bank dan ook aan. Maak net zulke harde doelen voor het welzijn van de medewerker als voor de financiële kengetallen. Loon alleen is ook allang niet meer zaligmakend. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden geven volgens de ABN Amro werknemers het gevoel dat serieus naar hun behoeften wordt geluisterd.
Natuurlijk hoort ontwikkeling tot een van de succesfactoren, op alle niveaus. De combinatie werk/privé pakte in de coronacrisis goed uit. Behoud die positieve effecten, beveelt de bank aan.
Positieve bijdrage samenleving
En dan nog zoiets: bedrijven met het doel een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving, trekken talent aan en zien dit terug in het welzijn van hun mensen. Let op: het moet meer dan een marketingterm zijn. Het moet écht gevoeld worden. Hier zit voor menig bedrijf nog wel een uitdaging.