Skip to content

Zuivelbedrijf Saputo kritischer bij overnamekandidaten

Het Canadese zuivelbedrijf Saputo deed veel overnames. De tijd van ongebreidelde groei lijkt voorbij, al staat de deur nog op een kier.

Saputo-topman Lino Saputo Jr. zegt dat de onderneming zich richt op het creëren van toegevoegde waarde. - Foto: ANP premium

Saputo-topman Lino Saputo Jr. zegt dat de onderneming zich richt op het creëren van toegevoegde waarde. - Foto: ANP

De Canadese zuivelonderneming Saputo staat bekend om zijn vele overnames. De tijd van ongebreidelde groei lijkt echter voorlopig voorbij, al staat de deur nog op een kier.

Zuivelonderneming Saputo concentreert zich niet langer op groei in volume, maar op het creëren van toegevoegde waarde. Dat zei topman Lino Saputo jr. tijdens een bijeenkomst voor analisten naar aanleiding van de cijfers over het derde kwartaal (eindigend 31 maart).

Geen behoefte aan ‘opknappers’

Financieel directeur Maxime Therrien vulde aan dat dit niet betekent dat ze geen bedrijven meer overnemen, maar dat de criteria behoorlijk zijn aangescherpt. Overnames moeten direct bijdragen aan de resultaten en er is geen behoefte aan ‘opknappers’. De zuivelonderneming ziet zich genoodzaakt tot deze aanpassingen van de strategie om de marges intact te houden.

Saputo timmerde de afgelopen decennia hard aan de weg. Sinds 1997 werden maar liefst 36 bedrijven overgenomen en werd zo’n € 6,5 miljard geïnvesteerd in uitbreiding van de activiteiten in Canada, de Verenigde Staten, Argentinië, Australië en het Verenigd Koninkrijk (Dairy Crest).

Sterke kwartaalresultaten Saputo

Saputo boekte afgelopen kwartaal sterke resultaten. De nettowinst werd, ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, meer dan verdubbeld naar omgerekend € 125 miljoen (CAD 179 miljoen). De aangepaste brutowinst (ebitda) nam met 38% toe naar € 312 miljoen. De omzet steeg met 18% naar € 3,2 miljard.

Saputo vangt hoge productie- en logistieke kosten op met prijsverhogingen, het optimaliseren van de productie en besparingsprogramma’s. De zuivelonderneming wist de aangepaste brutowinst in alle regio’s te verbeteren. Vooral in de VS (+76% naar € 102 miljoen) werd beter gepresteerd. Ook in Canada (+23% naar € 104 miljoen) en internationaal (+31% naar € 78 miljoen) was sprake van een flinke verbetering van de aangepaste brutowinst.

Minder volume verkocht in Europa

Ondanks de prijsstijgingen hielden de meeste volumes stand. Wel hadden consumenten in Europa, vooral het Verenigd Koninkrijk, meer last van hogere energieprijzen dan consumenten in de VS of Canada. In Europa was het afgelopen kwartaal dan ook sprake van volumekrimp. De aangepaste brutowinst nam nog wel met 15% toe naar € 27 miljoen.

Saputo voert grote wijzigingen door in VS

Ondanks flink herstel wil Saputo de prestaties in de VS verbeteren. Recent kondigde de zuivelgigant ingrijpende wijzigingen aan. Zo bouwt de zuivelonderneming een nieuwe verpakkingsfabriek voor kaas in Franklin, Wisconsin. Het gaat om een investering van € 168 miljoen. Ook investeert het bedrijf € 53 miljoen in uitbreiding van de productie van ‘string cheese’, staafjes kaas aangeboden als tussendoortje, aan de westkust van de VS.

Tegelijk sluit Saputo de deuren van drie locaties in South Dakota, Wisconsin en Californië. De reorganisatie van Amerikaanse activiteiten moet uiteindelijk leiden tot een besparing van zo’n € 52 miljoen in 2027.

Personeelstekorten

Saputo had afgelopen kwartaal te kampen met personeelstekorten in een aantal Amerikaanse vestigingen. Daarbij kostte het de onderneming moeite om aan de aanhoudende vraag te voldoen door logistieke problemen.

In Canada boekte Saputo naar eigen zeggen solide resultaten ondanks uitdagende marktomstandigheden met betrekking tot arbeid en inflatie. Doorgevoerde prijsverhogingen waren voldoende om de stijging van de kosten op te vangen en er werd geprofiteerd van efficiëntieverbeteringen en kostenbesparingen. Ook wist het bedrijf te profiteren van een aangepaste productmix. Zo produceerde het meer kaas.

Op de internationale zuivelmarkt wist de onderneming te profiteren van de hoge prijzen van kaas en zuivelingrediënten. Wel nam export vanuit Australië af als gevolg van een kleinere melkaanvoer.

Bijna de helft van de omzet uit kaas

Saputo verwerkt jaarlijks zo’n 11 miljard kilo melk. De omzet in afgelopen boekjaar (eindigend 31 maart 2022), kwam uit op € 10,5 miljard. Bijna de helft van de omzet komt uit de productie en verkoop van kaas. 40% van de omzet komt uit de productie en verkoop van dagverse en UHT-zuivel. De ingrediëntentak is goed voor 8% van de omzet.

Lees ook: Zuivel doet het wat rustiger aan met fusies en overnames

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin