Skip to content

Nestlé ziet omzet met 7,6% groeien

Productie van koffiecapsules in de Nestlé-fabriek in Schwerin, Duitsland. - Foto: ANP premium

Productie van koffiecapsules in de Nestlé-fabriek in Schwerin, Duitsland. - Foto: ANP

De omzet van voedingsconcern Nestlé is in de eerste 9 maanden van dit jaar met 7,6% gegroeid naar ruim 63 miljard Zwitserse frank (CHF). Dat is ongeveer € 59 miljard. De omzet van Nestlé groeide vooral door koffie, plant-based voedsel en diervoeding.

De grootste bijdrage aan de groei van het Zwitserse concern kwam uit de koffiemerken Nescafé, Nespresso en Starbucks. Een omzetgroei van meer dan 10% noteerden ook diervoeding, Purina petcare. Voor vegetarisch en plant-based voedsel noteerde Nestlé ook dubbele groeicijfers. Nestlé beidt deze productenlijn continu uit, vooral onder het merk Garden Gourmet.

Voor het hele jaar gaat Nestlé uit van een groei van de organische omzet met 6 tot 7% en een operationele marge van rond 17,5%. Daarbij is al rekening gehouden met enige vertraging in het doorberekenen van hogere grondstofprijzen.

Prijzen 1,6% hoger

In de ontwikkelde markten was de groei vooral gebaseerd op organische groei, in opkomende markten was de groei iets groter, mede door hogere prijzen. De organische groei kwam over de hele linie uit op 6%, terwijl de prijzen met 1,6% stegen. In de Amerika’s heeft Nestlé de prijzen gemiddeld gezien het meest verhoogd met een gemiddelde prijsstijging van 3,2%. In de regio Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten haalde Nestlé een groei van 7,2%, vooral door hogere volumes.

In West-Europa zijn de prijzen overigens licht gedaald volgens Nestlé.

Nespresso groeit in volume

Koffiemerk Nespresso groeide met ruim 11% in de eerste 9 maanden dit jaar. De omzet van de koffiecapsules die als een aparte divisie opereert is gestegen naar CHF 4,7 miljard, vooral door een grote verkoopvolume. De omzetstijging is in het derde kwartaal wel afgenomen naar een plus van rond 5%.

Gezondheidstak

De gezondheidstak groeide het hardst met een organische groei van 14%, ook dat is vooral door groei van volumes. Inclusief de dit jaar overgenomen bedrijven zoals The Bountiful Company (aankoopbedrag $ 5,75 miljard) is de groei bijna 34% en komt in de eerste 9 maanden uit op CHF 3,2 miljard omzet.

Lichte groei in zuivel

De zuiveltak van Nestlé groeit licht, Nestlé spreekt zelf van rond 5% (mid single digit) groei. In deze tak is er aanhoudende vraag naar onder meer verrijkte melk, koffiecreamers en ijs.

Babyvoeding was een van de takken met een lagere omzet. Deze tak heeft te lijden onder de lagere mondiale geboortecijfers door corona en lagere omzet in China. Voor het derde kwartaal noteerde Nestlé wel weer groei in de babyvoeding buiten China.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin