Skip to content

Betaalt Nederlandse consument voor beleving en kwaliteit?

Vanwege een opleiding bezocht ik onlangs full service supermarkten in Duitsland, zoals Edeka en Rewe.

Foto: ANP

Foto: ANP

Vanwege een opleiding bezocht ik onlangs full service supermarkten in Duitsland, zoals Edeka en Rewe.

Wat een enorm verschil in beleving bieden deze supermarkten ten opzichte van hard discount bedrijven zoals Aldi en Lidl. Kenmerkend aan deze full service supermarkten is dat zij een coöperatieve structuur hebben, waardoor er veel ruimte is voor de lokale (zelfstandige) ondernemers. Geen verplichting om de formule te volgen. En wat ik zag was indrukwekkend. Personeel met bijzonder veel ervaring en vakmanschap. Overigens mag dat wel wat kosten; loonkosten in deze winkels liggen rond de 17 tot 18% tegenover 7 tot 8% in Nederland.

Hoogstaande kwaliteitsbeleving in supermarkt

Eén van de voorbeelden die ik jullie zeker niet wil onthouden, is van een ondernemer die is gestart als varkenshouder en nu naast zijn varkensbedrijf meerdere supermarkten runt en daar ook zijn vlees afzet. Het hoogwaardige varkensvlees, met veel aandacht voor dierenwelzijn en met vakmensen op de vleesafdeling, zorgt voor een hoogstaande kwaliteitsbeleving in de supermarkten. Uit ervaring heb ik kunnen zien dat dit een enorme aantrekkingskracht heeft op de consument.

Je concurreert door pro-actief en creatief te zijn

Wat heb ik geleerd? Je moet niet op prijs willen concurreren met de hard discounter, dat is defensief. Natuurlijk, de basis boodschappen moeten at par zijn, maar je concurreert door pro-actief en creatief te zijn. Het is belangrijk om te investeren in beleving en kwaliteit: denk aan vakmanschap, een goed product en bijvoorbeeld afwijkende winkelinrichting. Voor deze meerwaarde is de Duitse consument bereid te betalen.

Nederlandse formules

Is deze ruimte er ook binnen Nederlandse formules? Binnen de Duitse coöperatieve structuur in ieder geval wel. Het biedt maximale ruimte om te ondernemen. Ik wens de Nederlandse formules graag deze ruimte toe. Met name de regionale supermarkten, zowel de familiebedrijven als de coöperaties, lokaal geworteld en met een langetermijnvisie op volhoudbaarheid. Dit is niet alleen voor de retail interessant, maar het biedt ook mooie kansen voor de primaire agrarische sector. Kwalitatief hoogwaardig producten die lokaal kunnen worden verkocht.

Snel delen

Afbeelding
Marcel Lambregts

Sectormanager Food bij Rabobank

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin