Skip to content

AH gooit concept verpakkingsvrij over een andere boeg

Albert Heijn gaat het verpakkingsvrije concept op een andere manier aanvliegen.

Updated on:
Business
Nieuws
verpakkinsgvrije concept AH

Foto: Ewald Geerdink

Albert Heijn gaat het verpakkingsvrije concept op een andere manier aanvliegen. De supermarkt zegt nog steeds te geloven in verpakkingsvrije boodschappen.

De wand wordt kleiner gemaakt, van 6 meter naar 2, waar alleen nog de meest relevante producten worden aangeboden zoals rijst en noten. De prijzen worden voor een groot deel verlaagd naar het Prijsfavorieten-niveau en de supermarkt biedt probeerzakjes en tussenoplossingen aan zodat er ook gebruik gemaakt kan worden van het concept als de consument een eigen pot is vergeten. Daarnaast is de techniek verbeterd, zodat het sneller uit de koker komt en de mogelijkheid om te doseren is toegevoegd.

Het verpakkingsvrije concept is nu een jaar geïmplementeerd in enkele AH-winkels.

Verpakkingsvrij lastig voor consument

Tijdens de presentatie van het jaarverslag gaf CEO Marit van Egmond aan dat het verpakkingsvrije concept niet zo goed liep als verwacht. “Het slaat nog niet aan, omdat het niet een gewoonte is voor consumenten om een eigen pot mee te nemen. Men vergeet het. Daarnaast kunnen consumenten niet zelf afwegen hoeveel ze willen en loop het langzaam uit de buizen. Dat maakt het niet aantrekkelijk om vaak gebruik te maken van het concept.”

Van Egmond gaf toen al aan dat er een verandering aan zat te komen voor het verspillingsvrije concept, want ze gelooft sterk dat de behoefte om verpakkingsvrij boodschappen te doen groot is. “Ik probeer liever iets dan dat we het helemaal niet doen. Hier trekken wij ook lessen uit. Niet alles hoeft in één keer te lukken”, vertelde ze.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin