Doorgaan naar artikel

Amazon breidt bezorgen boodschappen in VK fors uit

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Foto: ANP/Michael Reynolds

Foto: ANP/Michael Reynolds

Online winkelgigant Amazon breidt het bezorgen van dagelijkse boodschappen in het Verenigd Koninkrijk fors uit.

Bovendien krijgen ‘leden’ van Amazon Prime, waarvoor een jaarlijkse bijdrage wordt betaald, die boodschappen gratis thuis geleverd als ze voor meer dan € 20 per keer bestellen. In een groot deel van het werkgebied kan Amazon ook dezelfde dag leveren als er voor negen uur ’s ochtends is besteld.

Online boodschappen neemt vlucht dankzij coronacrisis

Amazon, dat sinds enige tijd ook in Nederland een eigen site heeft, speelt daarmee in op de grote vlucht die het online-winkelen heeft genomen door de coronacrisis. Marktonderzoekers schatten dat de online omzet aan ‘normale’ boodschappen in het VK dit jaar met 76% zal groeien naar € 21 miljard.

Alle grote Britse supermarkten hebben de online dienst de laatste maanden fors opgevoerd om aan de sterk gestegen vraag te voldoen. Die supermarkten rekenen daarbij wel altijd een bepaald, meestal laag, bedrag voor het bezorgen.

Lees ook: Brits recordbedrag aan online boodschappen

Amazon rekent tot nu toe een maandelijks ‘abonnement’ van € 4,40 of € 3,30 per bestelling, maar die kosten vervallen vanaf heden. Prime, dat ook bijvoorbeeld de tv-kanalen en gratis bezorgen van alle andere online-shopping omvat, kost nog altijd wel ruim € 85 per jaar.

Amazon werkt samen met supermarkt Morrisons

Bij Amazon UK kunnen zo’n 10.000 levensmiddelen, dranken en andere dagelijkse boodschappen worden bezorgd. Het onlinebedrijf werkt daarbij samen met supermarkt Morrisons dat daardoor een flinke omzetgroei kan realiseren.

Bezorgen kan vanaf heden niet alleen in Londen maar ook in het hele zuidwesten van Engeland, een bereik van rond de 15 miljoen mensen. Later dit jaar hoopt Amazon ook de steden Birmingham, Manchester en Edinburgh toe te voegen.

Retailexpert: Amazon schopt onlinemarkt in de war

“Ze zullen zeker de markt voor online-boodschappen flink in de war schoppen en een belangrijk deel van de markt naar zich toe trekken. Een nieuwkomer met de enorme kracht van Amazon en de beste data-driven logistiek die er bestaat is al enige tijd de nachtmerrie voor de bestaande spelers en dat wordt nu bewaarheid”, zegt retail-expert Richard Hyman in de Britse media.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin