België probleemkind voor supermarktgroep Carrefour

29-07 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft in het eerste halfjaar een omzet gerealiseerd van ruim € 43,4 miljard. Dat is op vergelijkbare basis 5,4% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

In België heeft Carrefour echter last van de zware concurrentie, onder meer van Albert Heijn en Jumbo. Daar liep de omzet in het tweede kwartaal met 4,8% terug, wat wel beter was dan de daling met 7% in het eerste kwartaal.

Beperking koopkracht

Het internationale winkelbedrijf draaide een operationele winst van € 741 miljoen, 12,1% meer dan een jaar eerder. Carrefour meldt verder dat de consumentenbestedingen door de hogere prijzen in de loop van het kwartaal langzamerhand begonnen terug te lopen. Die tendens is vooral merkbaar in landen met de hoogst inflatie zoals Spanje en Roemenië. “Zoals verwacht zijn de prijsindexen versneld toegenomen in alle landen waar de groep opereert door de inflatie bij de grondstoffen, de productiekosten en de distributiekosten. In dat kader constateert Carrefour een lichte evolutie van de bestedingen, wat de groeiende onrust bij de consumenten over beperking van hun koopkracht weerspiegelt.”

De Franse winkelier denkt die druk goed te kunnen weerstaan door onder andere een veelvoud van winkelformaten, van discount tot hypermarkten. Ook worden steeds meer producten onder het goedkopere eigen merk ingevoerd. Die producten zijn inmiddels goed voor een derde van de verkopen. Daarnaast houdt Carrefour de prijzen van de eerste levensbehoeften zo laag mogelijk, met bijvoorbeeld een actie ’30 producten voor € 30’.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur
Meer over


Beheer