Skip to content

Belgische supermarkt Colruyt ziet winst 30% afnemen

Retailgroep Colruyt heeft in het gebroken boekjaar 2022-’23 de nettowinst met 30,4% zien afnemen tot € 201 miljoen.

Colruyt winst

In het nieuwe boekjaar verwacht Colruyt beterschap. Foto: ANP

Retailgroep Colruyt heeft in het gebroken boekjaar 2022-’23 de nettowinst met 30,4% zien afnemen tot € 201 miljoen. Het bedrijf verwijst onder meer naar de kosteninflatie.

De jaarcijfers voor de periode tot en met maart zijn, kort samengevat, minder winst bij meer omzet. “Boekjaar 2022-’23 werd gekenmerkt door een uitdagende macro-economische context met hoge inflatie, stevige kostenstijgingen en een negatief ondernemings- en consumentenvertrouwen”, valt te lezen in het resultatenbericht.

Dat vertaalt zich wel nog in € 10,8 miljard omzet, een groei van 7,7%. De toenemende omzet is volgens de retailer vooral te danken aan de inflatie, al wordt dat effect ‘deels gecompenseerd door kleinere volumes’. Door de laagsteprijzenstrategie kan het bedrijf de kostprijsinflatie niet volledig doorrekenen, klinkt het.

Concurrentie raakt Colruyt

Colruyt is niet de enige supermarkt die het nettoresultaat afgelopen jaar zag verminderen. Ook Jumbo, met in Nederland dezelfde vastlaag-strategie als Colruyt, noteerde een kleinere winst in 2022. Onder de streep bleef bijna 30% minder over. Dit had te maken met hogere bijzondere waardeverminderingen door ‘de uitdagende omstandigheden waar we momenteel in de wereld mee te maken hebben’. De concurrentie onder supermarkten in België is hevig. Albert Heijn en Jumbo proberen sinds een aantal jaren voet aan de grond te krijgen bij de zuiderburen. Dat raakt onder andere Colruyt.

Daarnaast komen stijgende operationele kosten, denk aan de energiekosten en indexering van de lonen. In die context is de bedrijfswinst 25,8% gedaald tot € 279 miljoen en de nettowinst 30,4% tot € 201 miljoen. Het bedrijf mist zo nipt de analistenconsensus van € 203 miljoen nettowinst van financieel nieuwsagentschap Bloomberg.

Marktaandeel van Colruyt

Het marktaandeel van Colruyt Group in België (Colruyt Laagste Prijzen, Okay en Spar) groeide volgens de retailer tot 31,0% in boekjaar 2022-’23, tegenover 30,8% in het voorgaande jaar. “We blikken terug op een uitdagend boekjaar dat uitmondde in een sterke afname van het resultaat”, stelt Jef Colruyt in het persbericht.

In het nieuwe boekjaar verwacht Colruyt beterschap. De groep denkt dat het bedrijfs- en nettoresultaat, exclusief eenmalige items en de onlangs afgeronde verkoop van de DATS 24-tankstations, ‘in boekjaar 2023-’24 in belangrijke mate zal stijgen’. Anderzijds wijst Colruyt nog op onzekerheid door de macro-economische context en competitiviteit in de Belgische retailmarkt, die het resultaat kunnen beïnvloeden.

Colruyt voor het eerste externe CEO

Naast de presentatie van de jaarcijfers kwam ander opvallend nieuws, Jef Colruyt stopt als CEO en vanaf 1 juli wordt hij opgevolgd door Stefan Goethaert. Daarmee heeft het familiebedrijf voor het eerst een externe CEO. Goethaert werkt sinds 2012 voor Colruyt. In 2013 nam hij de leiding over de voedingsproductieafdeling van de groep. Als algemeen directeur Fine Food was hij ook verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van de retailgroep.

Medeauteur: Carolien Kloosterman

Snel delen

Afbeelding
Vilt

Vlaams infocentrum land- en tuinbouw

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin