Skip to content

Biologisch zit niet in routine van de consument

Biologisch kopen maakt weinig onderdeel uit van het vaste koopgedrag van consumenten. Ook spelen de factoren prijs, zelfbeeld en verwachting mee.

Afbeelding

Foto: Canva

Consumenten kopen vaak niet biologisch vanuit gewoonte; het is geen onderdeel van de vaste routine. Ook zijn de prijs, zelfbeeld en verwachting van de kwaliteit redenen om niet biologisch te kopen.

Dit blijkt uit onderzoek van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Minister Adema is niet verrast dat niet alleen prijs, maar ook gewoonte meespeelt in de keuze voor biologisch. Hij vindt dat de supermarkten meer moeten inspelen op het aantrekkelijker maken van duurzame producten: “Supermarkten kunnen hun klanten meenemen in de meerwaarde van biologische productie. Zij kunnen bijvoorbeeld de producten op goede hoogte in de schappen zetten en zorgen dat bijvoorbeeld het huismerk duurzaam is. Alleen samen kunnen we ons voedselsysteem verduurzamen.”

Zelfbeeld als drijfveer voor biologisch kopen

Consumenten ontwikkelen een bepaald gewoontegedrag rondom boodschappen doen. Dit is niet eenvoudig te veranderen. Slechts 19% van de onderzochte consumenten koopt vaak of altijd biologische producten. Ongeveer 20% van de consumenten denkt in de komende maanden vaker biologisch te gaan kopen. Deze intentie is met name aanwezig bij mensen die al biologisch kopen. Opvallend is dat een belangrijke factor in het biologisch kopen het zelfbeeld van de persoon is. De consument weegt af of het huidige imago van biologisch voedsel past bij hoe diegene zichzelf ziet.

Prijsperceptie en biologisch kopen

Consumenten die geen biologisch kopen, vinden dat de prijs niet opweegt tegen de voordelen van biologische producten. Daarom vindt het ministerie dat er meer informatie moet komen over de voordelen van biologisch: natuurlijke bestrijdingsmiddelen, meer ruimte (buiten) voor dieren en minder antibiotica. Als meer mensen biologisch gaan kopen, dan zullen er ook meer biologische producten op de markt komen en zal de prijs dalen. Het onderzoek was onderdeel van het “Actieplan Biologisch” van de Rijksoverheid.

Snel delen

Afbeelding
Lauressa van Roekel

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin