Skip to content

Britse foodindustrie ‘beschermde consument tegen prijsstijgingen’

Volgens de Britse organisatie voor de voedings- en drankindustrie heeft deze sector marge ingeleverd om de consument te behoeden voor al te hoge prijsstijgingen. Dat zou wel de productiviteit en innovatie in gevaar brengen.

Volgens de Britse organisatie voor de voedings- en drankindustrie heeft deze sector marge ingeleverd om de consument te behoeden voor al te hoge prijsstijgingen. Dat zou wel de productiviteit en innovatie in gevaar brengen.

‘Geconfronteerd met de kostenstijgingen door de opeenvolging van brexit, een wereldwijde pandemie en de oorlog in Oekraïne hebben Britse voedings- en drankenfabrikanten in vergelijking met andere spelers in de foodketen op een aantal manieren de consument beschermd tegen de volle impact van die hogere kosten, onder meer door het terugdraaien van de productie en niet-aannemen van nieuwe mensen’,

Dat stelt de Food and Drink Federation (FDF) in een analyse van het eerste kwartaal. Volgens de organisatie lagen de kosten in die periode gemiddeld 15,4% hoger dan een jaar eerder, terwijl de verkoopprijzen in het jaar tot eind maart met 12,5% stegen. Driekwart van de fabrikanten nam in ieder geval een deel van de hogere kosten voor eigen rekening terwijl dat bij de supermarkten net de helft en in de horeca twee derde was. “Die benadering betekent wel dat vitale infrastructuur- en innovatieprojecten zijn stopgezet of uitgesteld, wat naar alle waarschijnlijkheid negatieve gevolgen gaat hebben voor de productiviteit op langere termijn en daarmee voor de economie in het algemeen”, waarschuwt de Britse sectororganisatie.

Marge food- en drankenindustrie onder druk

Het onderzoek onder de leden laat zien dat het vertrouwen onder de food- en drankenbedrijven in het Verenigd Koninkrijk in het eerste kwartaal weliswaar wat toenam, maar met een saldo van -30% nog altijd negatief was. De meeste bedrijven denken wel dat de situatie in het nu lopende kwartaal niet verder zal verslechteren. Het Britse bedrijfsleven meldt verder dat de lonen gestaag stijgen, in de sector in de eerste drie maanden met gemiddeld 4,1%. Dat zal naar verwachting oplopen tot 5,4% in het tweede kwartaal. Omdat ook veel inputkosten blijven stijgen, staat de marge in de food- en drankenindustrie over een breed front onder druk. Wel denken veel ondernemers de prijzen sterker te kunnen verhogen (5,4%) dan de kostenstijging (5%), waarmee ook de Britse consument misschien toch minder beschermd is dan gesuggereerd.

Geen positief plaatje

Over het algemeen ziet het plaatje er niet positief uit. “De weerstand van de sector is geërodeerd door de substantiële prijsdruk van alle productiefactoren, van ingrediënten tot verpakking en van arbeid tot logistiek.” Vorig jaar gingen er ook 244 bedrijven in de sector over de kop, dubbel zo veel als in 2019, terwijl daar in het eerste kwartaal al weer 71 faillissementen bij kwamen. De gehele productie in de sector was in het eerste kwartaal ook 1,5% kleiner dan een jaar eerder, de eerste daling sinds mensenheugenis. “Dit alles is niet verrassend nu de crisis rond de kosten van levensonderhoud de Britse huishoudens hard raakt. Verontrustend is dat ongeveer de helft van de bevolking minder voeding koopt om de crisis het hoofd te bieden. De combinatie van een lagere vraag en de onmogelijkheid om kostenstijgingen door te berekenen dreigt veel kleinere producenten die meer gevoelig zijn voor de algemene marktomstandigheden over de rand te duwen”, concludeert de FDF.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin