Consumentenbond: laagsteprijsgarantie is onzin

29-04 | |
Consumentenbond blijkt dat geen enkele supermarkt over de hele linie het goedkoopst is. Foto: ANP
Uit de jaarlijkse prijspeiling van de Consumentenbond blijkt dat geen enkele supermarkt over de hele linie het goedkoopst is. Foto: ANP

De laagsteprijsgarantie, waarmee veel winkels klanten proberen te trekken, is meestal onzin. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. De garanties kennen te veel beperkingen of voorwaarden of zijn ronduit onwaar.

De Consumentenbond toetste de laagsteprijsgaranties van onder andere reisorganisaties, elektronicazaken en supermarkten. In alle branches blijkt deze vorm van reclame maken populair. Zo claimen maar liefst acht supermarktketens de allergoedkoopste te zijn. Ten onrechte, want uit de jaarlijkse prijspeiling van de Consumentenbond blijkt dat geen enkele supermarkt over de hele linie het goedkoopst is. Bovendien bedienen de supermarkten zich van trucjes om hun claims te rechtvaardigen. Bijvoorbeeld door te verwijzen naar verouderde prijsonderzoeken van de Consumentenbond.

Per winkel prijsverschillen

Wat betreft de A-merken kwam Jumbo vorig jaar als goedkoopste uit de test. Hieruit bleek dit echter ook per winkel te verschillen; Jumbo’s met veel concurrentie in de buurt zijn het goedkoopst. In Noord-Holland en Zeeland staan de duurste Jumbo-supermarkten. Kortom: het goedkoop of duur zijn van supermarkten is een zeer ondoorzichtig fenomeen.

Ook supermarkten hanteren veel kleine lettertjes

Laagsteprijsgaranties kunnen onzinnig of oneerlijk zijn vanwege de haken en ogen of, beter, vanwege de vele uitsluitingen. Ook supermarkten hanteren veel kleine lettertjes. Zo geldt de garantie vaak alleen in vergelijking met andere supermarkten in de buurt. Aanbiedingen zijn soms uitgesloten en de garantie geldt soms alleen in vergelijking met een beperkt aantal concurrenten. Die drempels en uitzonderingen zijn vaak weggestopt. Zo maken ze een prijsgarantie al gauw oneerlijk.

Oneerlijke manier van reclame maken

De Consumentenbond wil dat bedrijven stoppen met het gebruik van laagsteprijsgaranties en heeft de bevindingen van het onderzoek gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt. Ook de Reclamecode Commissie oordeelde meermaals dat een laagsteprijsgarantie een oneerlijke manier van reclame maken is.

In een reactie op dit onderzoek zegde een aantal bedrijven wijzigingen toe. Zo beloofden Dirk van den Broek en Hoogvliet te stoppen met de onterechte verwijzingen naar verouderde prijspeilingen.

Vos
Petra Vos Redacteur
Meer over

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.