Daling winst Lamb Weston door meer kosten

07-01 | |
Diepvriesfrites. Foto: Canva
Diepvriesfrites. Foto: Canva

Producent van diepvriesaardappelproducten Lamb Weston zag de winst afgelopen kwartaal dalen.

Hoewel de omzet toenam door meer vraag vanuit de restaurants en foodservicelocaties in met name de Verenigde Staten, namen ook de kosten toe. Vooral de kosten voor eetbare oliën, granen en zetmeel, transport en verpakkingen stegen. Daarnaast was er een tekort aan arbeidskrachten op de productielocaties wat zorgde voor meer kosten per kilo product en waren er minder aardappelen beschikbaar.

Verkoopprijzen verhoogd

De omzet steeg in het tweede kwartaal van gebroken boekjaar 2022 met 12% tot ruim $ 1 miljard. Oorzaak was, naast een groter volume, onder andere dat het bedrijf de verkoopprijzen verhoogde. Het brutobedrijfsresultaat daarentegen daalde met 18% tot $ 114 miljoen en de nettowinst zakte naar $ 33 miljoen, een daling van 66%. Toch is het bedrijf niet ontevreden over de resultaten. “We zijn verheugd met onze financiële en operationele vooruitgang in het kwartaal, aangezien we door een moeilijke en volatiele macro-omgeving blijven navigeren die wordt bepaald door kosteninflatie, verstoringen van de toeleveringsketen en productie-uitdagingen die voornamelijk te wijten zijn aan een krappe arbeidsmarkt”, aldus Tom Werner, President en CEO.

Beleggers positief

Als gevolg van positievere vooruitzichten, stelde Lamb Weston de verwachting voor de brutomarge voor het gehele jaar iets naar boven bij. Ook beleggers reageerden positief op de gepresenteerde kwartaalresultaten. De cijfers waren beter dan analisten vooraf hadden ingeschat. Aandelen van de fritesproducent waren dan ook in trek, wat de koers liet stijgen tot een waarde die sinds juli vorig jaar niet bereikt was.

Kloosterman



Beheer