Skip to content

Danish Crown en Arla werken aan klimaatneutraal transport

Danish Crown en Arla Foods werken samen met logistieke dienstverleners DFDS en DSV aan een klimaatneutrale transportcorridor tussen Denemarken en het Verenigd Koninkrijk (VK).

Updated on:
Business
Nieuws
De bedrijven willen vervoeren zonder impact op het milieu. Foto: Koos Groenewold

De bedrijven willen vervoeren zonder impact op het milieu. Foto: Koos Groenewold

Danish Crown en Arla Foods werken samen met logistieke dienstverleners DFDS en DSV aan een klimaatneutrale transportcorridor tussen Denemarken en het Verenigd Koninkrijk (VK). De ambitie is op producten van het vleesbedrijf en de zuivelonderneming van boerderijen in Denemarken naar consumenten in het VK te vervoeren zonder impact op het milieu.

Het VK is zowel voor Danish Crown als Arla een belangrijke afzetmarkt. Jaarlijks gaan grote volumes voeding via de Deense haven in Esbjerg naar Immingham aan de oostkust van Engeland en vervolgens verder naar de Britse markt. Het doel is deze transporten in 2030 klimaatneutraal te laten plaatsvinden.

Schakels in keten verduurzamen

De bedoeling is om steeds meer schakels in de transportketen te verduurzamen. Zo worden het gebruik van elektrische vrachtwagens, elektrische koeltrailers en de ontwikkeling van groene brandstoffen getest, gefaseerd ingevoerd en opgeschaald.

De vier bedrijven werkten afgelopen jaar aan de ontwikkeling van de transportcorridor en zijn nu klaar om een aantal proefprojecten te starten. Zo begint Danish Crown met het gebruik van elektrische vrachtwagen om varkens te verzamelen, terwijl DFDS en DSV een proefproject starten om het gebruik van elektrische vrachtwagens en elektrische koeltrailers voor het transport van zuivel- en vleesproducten naar Esbjerg, en voor distributie in het VK, te testen.

Ook politieke wil nodig

DFDS en DVS exploiteren deze vrachtroute al jaren en willen de klimaatimpact verminderen en op termijn verwijderen. De eerste oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens zijn al op een paar locaties in Denemarken geïnstalleerd, maar er is nog veel meer nodig om met voldoende laadcapaciteit zwaar verkeer te verwerken. De samenwerkende partijen geven aan dat er ook politieke wil nodig is om de infrastructuur uit te breiden. Volgend jaar starten de partijen met het verzamelen van data om de effecten van de inspanningen op het klimaat te meten.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin