Danone weet winst licht op te voeren

22-02 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Danone heeft afgelopen jaar een nettowinst gedraaid van € 1,956 miljard, dat is 1,4% meer dan in 2019. De omzet daalde op vergelijkbare basis met 1,5% naar € 23,62 miljard.

Danone haalde een operationele marge van 14%, terwijl dat een jaar eerder nog 15,2% was. Bij zuivel en plantaardige producten kon Danone de omzet met 3,4% opvoeren naar ruim € 12,8 miljard. De verkopen van soja- en andere plantaardige producten, waaronder met name Alpro, namen met 15% toe naar € 2,2 miljard ofwel bijna 10% van de groepsomzet.

Waterdivisie en babyvoeding

De grootste klap viel bij de waterdivisie met merken als Evian en Volvic. Door de sluiting van de horeca en het mindere reizen daalde de vergelijkbare omzet daar met bijna 17% naar € 3,6 miljard. Bij baby- en andere speciale voeding bleef de omzet nagenoeg stabiel op bijna € 7,2 miljard. Deze sector stond wel onder druk door het mindere reizen door Chinezen die vaak babyvoeding mee naar huis terug nemen.

Langetermijnstrategie voor Danone

CEO Emmanuel Faber, die de laatste tijd zwaar onder druk staat van activistische aandeelhouders, vindt ‘dat de crisis tot kortetermijn-uitdagingen leidde, maar ook belangrijke kansen op de lange termijn heeft blootgelegd’. Die passen dan ook nog in de langetermijnstrategie die voor Danone is uitgestippeld. Een voorbeeld is de recente overname van Follow your heart, een Californische fabrikant van plantaardige kaas en mayonaise. “Dat biedt een opening naar de veelbelovende flexitarische trend op de Amerikaanse kaasmarkt.”

Jaar van herstel

Faber vreest verder wel dat de eerste helft van 2021 moeilijk zal blijven. “Het wordt voor ons een jaar van herstel. We richten ons op herstel van de omzetgroei in het tweede kwartaal en hebben er alle vertrouwen in dat we in de tweede jaarhelft onze agenda van winstgevende groei weer op kunnen pakken.”

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur
Meer over

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.