Skip to content

Transformatie Danone in Europa werpt vruchten af

Danone heeft in het derde kwartaal een omzet gerealiseerd van € 6,9 miljard. Dat is op vergelijkbare basis 6,2% meer dan een jaar eerder.

Danone Europa

Op basis van de goede resultaten heeft Danone de omzetverwachtingen voor heel 2023 naar boven bijgesteld. Foto: ANP

Danone heeft in het derde kwartaal een omzet gerealiseerd van € 6,9 miljard. Dat is op vergelijkbare basis 6,2% meer dan een jaar eerder.

In Europa kwam de omzet met € 2,27 miljard 5,1% hoger uit. Dat was te danken aan 9,2% hogere prijzen terwijl de volumes verder terugliepen met 4,1%. Op basis van de goede resultaten heeft Danone de omzetverwachtingen voor heel 2023 naar boven bijgesteld.

Minder presterende producten van Danone geschrapt

Danone meldt dat de transformatie van het productenpakket in Europa vruchten begint af te werpen ‘met merkbaar solide prestaties bij Actimel, Danone, YoPro en Alpro’. “Dat geeft ons vertrouwen voor de volgende kwartalen.” Die transformatie betekent in grote lijnen dat minder presterende producten of merken worden geschrapt. De EDP-divisie, die zuivel en plantaardig verenigt, zag de Europese omzet met 6,6% toenemen naar ruim € 1 miljard.

Danone kan nog steeds goede resultaten laten zien in China en de rest van Azië. De divisie speciaalvoeding, waaronder baby- en kleutervoeding, zag de omzet daar met 6,5% toenemen naar € 573 miljoen. Met name Actimel weet in China nog steeds marktaandeel te winnen. De categorie speciaalvoeding boekte verder de sterkste omzetgroei, van 11,5%, in de Amerika’s. In de VS doet Danone daarnaast goede zaken met ‘coffee creations’ en yoghurt.

Achttien maanden na de lancering van Renew Danone beginnen we de voordelen van onze strategie te zien

CEO Antoine de Saint-Affrique, die een forse reorganisatie van de Franse onderneming heeft ingezet, is tevreden met de eerste resultaten. “Achttien maanden na de lancering van Renew Danone beginnen we de voordelen van onze strategie te zien. We blijven ons focussen op het aanpakken van de slecht-presterende producten en het investeren met discipline in onze winnaars. Met EDP Europa blijven we aanhoudend vooruitgang boeken met de grote transformatie die in het derde kwartaal van vorig jaar is ingezet. Dit begint nu resultaten af te werpen. We kijken met vertrouwen naar de toekomst, ondanks de uitdagende omgeving.”

Zoals gebruikelijk in Frankrijk publiceert Danone de winstcijfers pas later.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin