Doorgaan naar artikel

De ‘ware’ prijs

Spekt true pricing de kas van supermarktbazen en levensmiddelenfabrikanten? Of wordt het daadwerkelijk gebruikt om de voetafdruk van de productieketen te verlagen?

Geüpdatet op:
Business
Commentaar
Spekt true pricing de kas van supermarktbazen en levensmiddelenfabrikanten? Of wordt het daadwerkelijk gebruikt om de voetafdruk van de productieketen te verlagen? Foto: Canva

Spekt true pricing de kas van supermarktbazen en levensmiddelenfabrikanten? Of wordt het daadwerkelijk gebruikt om de voetafdruk van de productieketen te verlagen? Foto: Canva

De Duitse supermarktketen Penny gaat een week lang in al zijn filialen een aantal producten aanbieden voor de ‘echte’ prijs. De retailer wil zien hoe klanten hierop reageren. True pricing houdt in dat in de prijzen andere factoren zijn meegenomen: impact op het klimaat, waterverbruik, landverbruik en gezondheidseffecten van de emissies die vrijkomen bij de productie.

In Nederland was onlangs een soortgelijke proef. Albert Heijn verkocht bij drie winkels to go’s koffie voor ‘de eerlijke prijs’. Consumenten konden kiezen of zij deze wilden betalen. 15% van de consumenten toonde zich hiertoe bereid.

Een nobel doel?

Het zijn initiatieven met een nobel doel: de consument daadwerkelijk laten betalen voor alle kosten die gepaard gaan met de productie van het product dat hij koopt. ‘De ware prijs’ is echter nogal een claim. Hoe bepaal je bijvoorbeeld de gezondheidseffecten van de emissies tijdens het productieproces op de omgeving? En: een factor als watergebruik becijferen is een momentopname.

De belangrijkste vraag is echter: waar komt dit geld terecht en wat wordt er mee gedaan? Spekt de consument de kas van supermarktbazen en levensmiddelenfabrikanten? Of wordt het daadwerkelijk gebruikt om de voetafdruk van de desbetreffende productieketen te verlagen?

Rechtstreeks naar productieketen

In de proef van Albert Heijn ging het geld naar een goed doel: de Rainforest Alliance. Penny wil het geld gaan gebruiken om samen met een zuivelbedrijf onderzoek te doen naar klimaatvriendelijke landbouw.

Het betalen van deze verborgen meerkosten heeft alleen zin als het daadwerkelijk rechtstreeks in de desbetreffende productieketen wordt benut om emissies te verlagen. Dat hoeft geen hogere wiskunde te zijn: in de meeste productieketens weten we prima hoe de voetafdruk verkleind zou kunnen worden. En dus waar dit geld geïnvesteerd zou kunnen worden. Alleen dan kun je tegenover de consument rechtvaardigen waarom hij dit extra bedrag moet betalen.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin