De kaasfabriek van DeltaMilk in Bleskensgraaf. - Foto: Roel Dijkstra
In dit artikel
Coöperatie DeltaMilk, eigenaar van kaasproducent De Graafstroom, heeft over 2020 een licht hogere omzet gerealiseerd van € 194,4 miljoen.
Het nettoresultaat was lager dan vorig jaar, maar nog juist positief. Dit blijkt uit het onlangs gedeponeerde jaarverslag.
Lagere basismelkprijs
De basismelkprijs kwam met € 34,44 bijna € 1,70 lager uit dan vorig jaar. Het overgrote deel van de leden ontvangt bovenop de basisprijs nog wel enkele euro’s per 100 kilo aan toeslagen, voor onder meer weidegang en Vlog. Ook doen zo’n zeventig leden mee aan de Beter voor de boer-melkstroom van Albert Heijn.
Dit jaar kan, in verband met uitbreiding van deze melkstroom, een extra aantal melkveehouders meedoen. DeltaMilk wil niet zeggen hoeveel boeren extra er kunnen meedoen. De coöperatie geeft ook verder geen toelichting op het jaarverslag.
Melk van FrieslandCampina
DeltaMilk heeft zo’n tweehonderd leden, maar betrekt ook nog steeds een groot deel van de benodigde melk van FrieslandCampina. Dit vindt plaats op basis van de zogenaamde ‘merger-remedies’, die de Europese Commissie instelde bij de fusie van Campina en FrieslandFoods in 2008. Vorig jaar heeft DeltaMilk juist nog een nieuwe overeenkomst met FrieslandCampina (via de Dutch Milk Foundation) voor de leverantie van melk afgesloten.
Productie DeltaMilk vooral voor Nederlandse markt
De kaas die De Graafstroom produceert, blijft voor het overgrote deel op de Nederlandse markt. Volgens het jaarverslag werd vorig jaar € 186 miljoen van de omzet op de Nederlandse markt behaald (kaas, wei,room). Dat was iets minder dan in 2019. De omzet in andere bestemmingen binnen de EU steeg echter, evenals die buiten de EU. De export naar landen buiten de EU komt echter maar net op gang.