Skip to content

Discounters halen meer klanten binnen door inflatie

Consumenten kiezen steeds vaker voor discountsupermarkten. Lidl en Aldi vergroten daardoor het marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI.

Consumenten kiezen steeds vaker voor discountsupermarkten, waaronder Lidl. -Foto: ANP / Wolfgang Filser premium

Consumenten kiezen steeds vaker voor discountsupermarkten, waaronder Lidl. -Foto: ANP / Wolfgang Filser

Consumenten kiezen steeds vaker voor discountsupermarkten. Lidl en Aldi vergroten daardoor het marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI.

Meer consumenten kiezen voor de goedkopere supermarkt door de hoge inflatie. Dit gaat ten koste van het marktaandeel van Albert Heijn en Jumbo. Toch blijft Albert Heijn de grootste supermarkt van Nederland. Adviesbureau Q&A Insights & Consultancy zegt dat Lidl Jumbo voorbij is gegaan in marktaandeel. Omdat de inflatie voorlopig nog aan zal houden, verwachten marktonderzoekers dat de discounters verder zullen groeien. Het marktaandeel van Aldi en Lidl was al aan het groeien. Tijdens de coronacrisis verloren zij klanten, blijkt uit onderzoek van IRI. Dat verlies maken ze nu weer goed.

Sjanny van Beekveld, marktonderzoeker van IRI, vertelt in het Financieel Dagblad dat het koopgedrag van consumenten veranderde. “Gemiddeld bezoeken mensen twee supermarkten per week. Dat veranderde in de pandemie: mensen deden nog maar boodschappen bij één winkel: de dichtstbijzijnde.” Over het algemeen hebben Albert Heijn en Jumbo betere locaties in het straatbeeld. Dit jaar zijn consumenten weer meer supermarkten gaan bezoeken.

Klanten binnenhalen

Supermarkten doen er alles aan om klanten aan zich te binden. Zij zetten nu vol in op reclames en acties om klanten ook na de dure vakantieperiode te behouden. Het is gebruikelijk dat consumenten na de vakantie bewuster kijken naar hun portemonnee en de uitgaven daarop aanpassen. Dirk en Vomar bevriezen bijvoorbeeld de prijs van tientallen basisproducten. Albert Heijn zet het huismerk extra in de kijker en Jumbo houdt de prijzen van andere winkels dagelijks in de gaten. Beide supermarkten zien dat er meer huismerkproducten verkocht worden.

Directeur Marc Jansen van branchevereniging CBL ziet dat de verschillende supermarkten elk hun eigen acties hebben. “Dat is goed, laat de markt zijn werk maar doen.” Volgens Jansen waren er wel oproepen om gezamenlijk de prijzen te beperken, maar mag dat helemaal niet.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin