Doorgaan naar artikel

Eerherstel voor de neus

Relevante informatie hoort op de verpakking van voedingsmiddelen, andere niet.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

Relevante informatie hoort op de verpakking van voedingsmiddelen, andere niet.

Gebruik je neus om te bepalen of een pak melk nog goed is, en staar je niet blind op de houdbaarheidsdatum. Dit even eenvoudige als verstandige advies geeft de Britse supermarkt Morrisons aan consumenten. Het bedrijf gaat nog een stap verder: het stopt met de vermelding van een ‘gebruiksdatum’. Te vaak gooien mensen puur op basis van die datum melk weg waar niks aan mankeert. Zonde. En eigenlijk ook respectloos voor iedereen die heeft meegewerkt aan de productie en distributie van dat pak melk.

Voedselverspilling

De vermelding van zo’n gebruiksdatum is te zien als een vorm van doorgeschoten service aan de klant. Die klant hoeft zelfs de eigen zintuigen niet meer te gebruiken om te beoordelen of de melk nog goed is. Terwijl dat helemaal niet zo moeilijk is. Even ruiken of desnoods proeven en je weet het. Het gaat hier nu om melk, maar bij talloze andere voedingsmiddelen gaat het net zo: mensen gooien ze weg omdat de datum gepasseerd is. Dat levert enorme voedselverspilling op.

Onkunde bestrijden

Wat drijft mensen om goede spullen weg te gooien, ook al kost het hen geld? Twee dingen spelen een rol: gemakzucht en onkunde. Die eerste factor is een gegeven waar je moeilijk aan kunt tornen. Gemak dient de mens. De tweede factor biedt meer perspectief: onkunde bestrijden. Daar hoort in de eerste plaats bij: goede en relevante informatie verstrekken over voeding – alles over ingrediënten en voedingswaarde.

Wat het er niet makkelijker op maakt, is de verwarring tussen ‘gezond’ en ‘duurzaam’. Dat is niet altijd hetzelfde. Arla heeft dat door en gaat nu informatie over zowel gezondheid als duurzaamheid (klimaateffecten) op zuivelverpakkingen zetten. In tegenstelling tot de gebruiksdatum is dat informatie die er wél toe doet. Makkelijker wordt het er niet van, helaas.

Snel delen

Image
Johan Oppewal

chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin