Doorgaan naar artikel

Eerlijke prijzen bij Duitse super leiden tot dalende verkopen

De prijsstijgingen leiden ertoe dat er minder producten verkocht, maar niet zo sterk als aanvankelijk verwacht.

eerlijke prijzen

Foto: Imago

Het true price-experiment in de Duitse supermarkt Penny leidt tot verminderde verkoop van negen van de tien producten. De belangrijkste reden om de producten te laten liggen is omdat ze te duur zijn.

De prijsstijgingen leiden ertoe dat er minder producten verkocht, maar niet zo sterk als aanvankelijk verwacht. De verkoop van bijvoorbeeld mozzarella daalde met 43% (prijsstijging van 74%). Opvallend: de verkoop van de vegetarische schnitzel steeg wel, ondanks een prijsstijging van 5%. Ook de verkoop van biologische producten daalde niet zo drastisch als van gangbare producten. De onderzoekers van de Universiteit van Greifswald en Technische Universiteit van Neurenberg vermoeden dat dit komt omdat consumenten die al biologisch kopen, gewend zijn aan een hogere prijs. De verkoop van biologische mozzarella daalde met slechts 29%.

In totaal leverde de campagne €370.000 aan extra inkomsten op. Dit heeft de supermarkt gedoneerd aan het project Zukunftsbauer.

Externe kosten leiden tot prijsverdubbeling

In alle filialen van Penny werden de echte prijzen van de voedingsmiddelen berekend. De externe kosten die gemaakt worden voor klimaat, water- en landgebruik en effect op de gezondheid zijn doorberekend in de prijs. Dit betekent dat de prijs van 300 gram kaas steeg van € 2,49 naar € 4,48. De prijs voor 400 gram Weense worstjes verdubbelde bijna van € 3,19 naar € 6,01.

Producten te duur

85% van de ondervraagden consumenten gaf aan dat ze geen producten uit het true-price assortiment hadden gekocht omdat zij het de duur vonden. Consumenten die wel een van de negen producten hadden meegenomen, deden dit uit gewoonte of omdat ze interesse hebben in duurzaamheid.

Vrijwillige meerprijs

In Nederland deed supermarkt Albert Heijn vorig jaar ook een test met ware prijzen voor koffie. Daar konden consumenten vrijwillig kiezen om de meerprijs te betalen. 15% deed dit.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin