Skip to content

Food-influencer: ‘Ik raad producten aan als een goede vriendin’

Sanne van Lierop heeft een fulltime baan als food-influencer. In 2019 is ze gestart met haar Instagramaccount waar ze inspiratie deelt voor gerechten met als focus gluten- en lactosevrij en zoveel mogelijk vega(n).

Sanne van Lierop is food-influencer op Instagram en TikTok. Ze maakt daar betaalde reclame voor voedingsmerken: influencer marketing. Foto: Sanne van Lierop premium

Sanne van Lierop is food-influencer op Instagram en TikTok. Ze maakt daar betaalde reclame voor voedingsmerken: influencer marketing. Foto: Sanne van Lierop

Sanne van Lierop heeft een fulltime baan aan haar Instagram, TikTok en foodblog als food-influencer. In 2019 is ze gestart met haar Instagramaccount waar ze inspiratie deelt voor gerechten met als focus gluten- en lactosevrij en zoveel mogelijk vega(n). Inmiddels is ze over de 100.000 volgers heen. Naast aanwas van volgers ziet ze de interesse vanuit voedingsbedrijven toenemen.

Van Lierop: “Ik heb al langere tijd samenwerkingen met bedrijven, maar merk nu dat ik ook meer bedrijven aanspreek. Mijn bereik is veel groter geworden, maar ik spreek nog steeds een specifieke doelgroep aan.” Dat is volgens haar dan ook de kracht van influencermarketing: gericht kunnen adverteren. Zelf zegt ze dat voeding een niche is en dat zij daarin ook nog niches aanspreekt: lactose- en glutenvrij en vegan. Daarbovenop komt dan nog het feit dat ze dingen als een ‘bekende’ aanraadt. “Iedereen staat weleens in de supermarkt en neemt dan een product mee omdat iemand het heeft aangeraden. Ik ben voor mijn volgers iemand die ze vertrouwen en inspiratie geeft.”

Hoe behoud je dat vertrouwen als je het combineert met betaalde content? Volgens Van Lierop draait het om transparantie. “Ik deel veel van mezelf op mijn platform, ook als ik een slechte dag heb. Dat betekent dat ik ook alleen maar dingen promoot die ik zelf wil gebruiken. Ik denk dat een samenwerking pas echt succesvol is als een product meerdere keren voorbijkomt in verschillende video’s, ook als het niet gesponsord is. Ik promoot alleen dingen waar ik achter sta.”

Lees ook: Influencers om voeding te promoten: wat zijn de voordelen?

Lees verder onder de Instagram-post

5% betaalde content

De frequentie maakt volgens haar niet veel uit. Soms heeft ze wekelijks een gesponsorde bijdrage, maar soms ook een maand helemaal niks. “Als ik een aantal maanden niks gesponsord heb gedaan, vind ik het kunnen dat ik daarna wat vaker een advertentie plaats. Ik let wel op met het type product, niet twee vleesvervangers dicht achter elkaar.” Daarnaast mogen haar volgers weten dat ze betaald wordt voor bepaalde content. Instagram en TikTok geven bijvoorbeeld in tegenstelling tot YouTube geen vergoeding voor het aantal keer dat een bericht is bekeken. Van Lierop moet het daarom hebben van betaalde samenwerkingen om haar werk te kunnen doen. “Ik denk dat 5% van mijn content betaald is. Dat betekent dat 95% van wat ik maak, onbetaald is. Er gaat veel werk zitten in het maken van deze content en daarom vind ik het niet meer dan normaal dat ik betaald wordt. Dat geef ik altijd duidelijk aan en daar hebben mijn volgers geen problemen mee, naar mijn idee.”

Ik denk dat 5% van mijn content betaald is. Dat betekent dat 95% van wat ik maak, onbetaald is

Met een foto plaatsen op Instagram schat Van Lierop ongeveer anderhalf uur bezig te zijn. Een reel, een korte video, heeft meer voeten in de aarde. Gemiddeld doet ze daar zes tot zeven uur over. Een video voor een samenwerking vergt nog meer tijd, omdat hier dan ook het overleg met de klant in betrokken moet worden. “Het filmen voor een klant moet in één keer goed, omdat het een hoop tijd kost om een gerecht te maken. Ik film daarom ook altijd extra content zodat ik nog wat kan schuiven als de klant niet tevreden is.” Een video-idee wordt eerst voorgelegd, daarna filmt Van Lierop de content en vervolgens krijgt ze hier feedback op. Ze weigert opdrachten als ze het gevoel heeft dat de content of wensen van het bedrijf over de uiting niet passen bij haar platform.

TikTok niet te peilen

Ook op TikTok plaatst ze sinds kort. Hoewel de twee apps in sommige opzichten op elkaar lijken, is het volgens Van Lierop een heel ander platform. In september 2023 staat haar volgeraantal op 43.700 en hengelde ze 884.200 likes binnen. “De content die ik plaats, komt voor een gedeelte overeen met wat ik op Instagram plaats, maar op TikTok ben ik wat ‘vrijer’ in wat ik plaats. Op Instagram plaats ik foto’s en video’s die ‘perfect’ zijn. Op TikTok mag dat veel losser zijn. Er zijn al bedrijven die mij benaderen voor alle promotie via TikTok, maar veel vaker is het een combinatie van mijn beide platformen. TikTok is onvoorspelbaar, ik kan moeilijk inschatten wat het goed gaat doen. Als ik een samenwerking met een bedrijf aanga voor een TikTok-video, moet ik ook veel meer vrijheid hebben in de vorm en toon. Een te gesponsord bericht werkt daar niet goed.”

Lees verder onder de Instagram-post

Aandacht voor plantaardig

Van Lierop merkt dat er meer aandacht komt voor plantaardige voeding, vanuit haar volgers, en ook vanuit bedrijven. “Als ik een gerecht maak met vlees, vis of zuivel krijg ik ook de vraag hoe het vega of vegan gemaakt kan worden. Daarnaast merk ik dat plantaardige merken mij vaker opzoeken dan in het verleden. Met name plantaardige zuivel weet me te vinden, omdat ik sowieso geen reguliere zuivel gebruik.” Zelf denkt Van Lierop dat bedrijven bij haar uitkomen omdat ze een redelijk breed platform heeft, maar wel goede engagement: reacties, likes en het opslaan van het bericht.

Het belangrijkste blijft voor Van Lierop dat ze inspiratie deelt. “Toen ik begon met mijn platform voelde ik me alleen doordat er weinig werd gesproken over lactose- en glutenvrij eten. Nu deel ik met mijn volgers wat ik toen miste.” Dat ze daar haar geld mee verdient, is een mooie bijkomstigheid.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin