Skip to content

Foodbedrijven halen flink minder durfkapitaal op

De grootste investeringen worden gedaan in online supermarkten zoals GoPuff, dat een bedrag van $ 1,5 miljard ophaalde. - Foto: ANP premium

De grootste investeringen worden gedaan in online supermarkten zoals GoPuff, dat een bedrag van $ 1,5 miljard ophaalde. - Foto: ANP

In het tweede kwartaal van 2022 werd er $ 5,6 miljard aan durfkapitaal gestoken in foodtech-bedrijven. Dat is een daling van 21,5% ten opzichte van het eerste kwartaal.

Het bedrag was verdeeld over 275 deals. Ook het aantal deals daalde, met 23%. Dat blijkt uit een kwartaalrapport van marktdatabedrijf Pitchbook.

De waarde van de investeringen daalde voor het vierde achtereenvolgende kwartaal. Tegelijkertijd was dit het vijfde sterkste kwartaal in de afgelopen drie jaar. De investeringen blijven dus relatief hoog.

Foodtech is niet de enige sector die een daling ziet. De totale durfkapitaalmarkt daalde met 23%. Foodtech maakt ongeveer 5% uit van het totale durfkapitaal in het kwartaal.

Foodtech maakt marktcorrectie door

Volgens Pitchbook maakt de foodtechmarkt een ‘marktcorrectie’ door. Er is veel beweging in de publieke investeringsmarkt, waardoor een beursgang voor veel bedrijven geen optie meer is. Door zorgen over inflatie en een krapper monetair klimaat waren beleggers niet meer zo happig op het kopen van veel nieuwe aandelen of het sluiten van nieuwe deals.

Desondanks blijven waarderingen van foodtechbedrijven hoog en dealgroottes stijgen naar nieuwe records. De zogenoemde pre-money-waarderingen (waarderingen van een bedrijf voordat het geld heeft opgehaald) steeg in 2022 tot $ 24,6 miljoen, een stijging van 56% op jaarbasis. De gemiddelde deal was $ 3,7 miljoen, een stijging van 26%.

De stijgende waarderingen en dealgroottes staan tegenover minder deals, wat aangeeft dat investeerders het marktrisico afdekken door deals te concentreren in minder maar grotere deals.

Online supermarkten

De bedrijven met de grootste investeringsactiviteit in het tweede kwartaal zijn onder meer online supermarkten en zogenoemde ghost kitchens. Dat zijn restaurants zonder fysieke locatie, ze koken alleen voor bezorging.

De grootste investering werd gedaan in de Amerikaanse online supermarkt Gopuff. Die haalde een bedrag van $ 1,5 miljard op. Het bedrijf heeft sindsdien echter een geplande beursgang uitgesteld, ontslagen voor 10% van het personeelsbestand aangekondigd en 76 distributiecentra gesloten. Het wil de focus leggen op winstgevendheid in plaats van groei.

Ook het Amerikaanse kweekvleesbedrijf Upside Foods haalde een fors bedrag van $ 400 miljoen binnen in een investeringsronde.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin