Skip to content

Forse omzet- en winststijging voor zuivelhandelsbedrijf Interfood

Zuivelhandelsbedrijf Interfood heeft de omzet over 2022 zien stijgen met ruim 61% naar € 3,6 miljard.

Interfood handelt in zuivelproducten en -grondstoffen en heeft onder de naam Kalla een eigen merk voor melkpoeder. - Foto: Interfood

Interfood handelt in zuivelproducten en -grondstoffen en heeft onder de naam Kalla een eigen merk voor melkpoeder. - Foto: Interfood

Zuivelhandelsbedrijf Interfood heeft de omzet over 2022 zien stijgen met ruim 61% naar € 3,6 miljard. De nettowinst nam toe met 48% naar € 33,4 miljoen.

Dat blijkt uit het jaarverslag. CEO Frank van Stipdonk spreekt van een uitdagend, maar uiteindelijk succesvol jaar voor Interfood. De omzetstijging is een gevolg van de sterk gestegen zuivelprijzen en een toename van de volumes. Het handelsvolume kwam uit op 1,17 miljoen ton en dat is 16% meer dan in 2021.

Interfood handelt in zuivelproducten en -grondstoffen

Interfood, dat handelt in zuivelproducten en -grondstoffen, telt wereldwijd veertien kantoren en ruim 300 medewerkers. Samen waren deze medewerkers afgelopen jaar goed voor 35.343 transacties (+2,6%). Bijna 64% van de omzet werd gerealiseerd binnen Europa. De regio Azië-Pacific was goed voor 19,5% van de omzet en Noord- en Zuid-Amerika een kleine 17%. Wat betreft gegenereerde inkomsten waren Europa (32%) en Noord- en Zuid-Amerika de belangrijkste regio’s.

Interfood verwacht voor 2023 fluctuerende zuivelprijzen. Het bedrijf geeft aan de ruim 400 leveranciers mogelijkheden te bieden om deze onzekerheden te beheersen. Naast handel richt de onderneming zich sinds de eeuwwisseling ook op diverse managementdiensten als logistieke diensten en het afdekken van risico’s.

Duurzaam melkpoeder onder eigen merk Kalla

Op het vlak van duurzaamheid zet Interfood ook stappen. Zo kwam het handelsbedrijf afgelopen jaar met het eigen merk Kalla voor vollemelkpoeder afkomstig van producenten die ‘duurzaam’ produceren. Interfood kijkt hierbij naast veiligheid en kwaliteit naar zaken als de uitstoot van broeikasgassen, dierenwelzijn, biodiversiteit en bodembeheer. Er liggen plannen om komende jaren ook andere producten onder het Kalla-merk op de markt te brengen.

Verder wordt voortgang geboekt in de bouw van de nieuwe E-Piim kaas- en weifabriek in Estland. Interfood werkt daar samen met Royal A-Ware. Meierei, een joint venture van A-Ware en Interfood, verwierf een belang van 24,99% in het bedrijf AS E-Piim Tootmine in Estland.

Lees ook: Interfood werkt samen met Fermify voor precisiefermentatie zuiveleiwit

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin