Doorgaan naar artikel

FrieslandCampina levert PlanetProof-melk aan concurrentie

Geüpdatet op:
Zuivel
Nieuws
RMO van FrieslandCampina lost PlanetProof-melk bij de kaasfabriek in Steenderen. - Foto: Hans Prinsen

RMO van FrieslandCampina lost PlanetProof-melk bij de kaasfabriek in Steenderen. - Foto: Hans Prinsen

FrieslandCampina gaat ‘On the Way to PlanetProof’ melk rechtstreeks van de boerderij leveren aan andere zuivelondernemingen.

Daarmee speelt de onderneming naar eigen zeggen in op de toenemende marktvraag naar melk die voldoet aan strenge eisen op het vlak van dier, natuur en klimaat. Bovendien geeft FrieslandCampina daarmee gehoor aan de toenemende belangstelling onder zijn leden-melkveehouders om duurzamere melk te produceren.

De poging om deze extra duurzame melk uit te rollen bij meerdere producenten, oogt als een poging tot een vervolg op de wijze waarop PlanetProof-zuivel is uitgerold in de Nederlandse supermarkten. Melk en toetjes, maar ook kaas zijn in rap tempo beschikbaar gekomen in zowel Campina-merkproducten als in allerlei huismerkproducten.

FrieslandCampina: niet concurreren met duurzaamheid

Of alle PlanetProof-melk aan andere bedrijven wordt geleverd, wil FrieslandCampina niet zeggen. Het is concurrentiegevoelige informatie. Farm Dairy, een gezamenlijke onderneming van FrieslandCampina en de familie De Bruijne, produceert al sinds 2019 PlanetProof-zuivel. Behalve verse zuivel wordt ook kaas gemaakt van de duurzame melk. Het lijkt erop dat FrieslandCampina vooral in deze sector meer afzet wil verwerven.

Topman Hein Schumacher zei vorige week dat hij niet wil concurreren op gebied van duurzaamheid. De huidige stap is daar in zekere zin een bevestiging van, bevestigt FrieslandCampina.

Extra vergoeding

Meer dan 600 leden van FrieslandCampina zijn PlanetProof-gecertificeerd. Voor melk onder dit keurmerk wordt een extra vergoeding betaald voor duurzaamheidsinspanningen. Deze vergoeding bedraagt nu 2 cent per kilo melk, plus eventueel een aandeel in de prestatietoeslag. Binnen zuivel is het ruim anderhalf jaar na introductie het grootste duurzaamheidskeurmerk, want het is breed in de markt gezet.

Topman Schumacher uitte vorige week bij de European Dairy Farmers (EDF) echter wel zijn zorgen over de houdbaarheid van het verdienmodel er onder. Zonder extra maatregelen dreigt ook extra duurzaam product slachtoffer te worden van de ‘race to the bottom’ die gaande is in de retail, maakte hij duidelijk.

Snel delen

Image
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin