Greenyard kampt met prijsdruk en dalende consumptie

14-11 | |
Foto: Bart Nijs
Foto: Bart Nijs

Groente- en fruithandelsbedrijf Greenyard kon in het afgelopen halfjaar de hogere inputkosten niet volledig doorberekenen in retailprijzen. Dat kwam door de hoge prijsdruk binnen de retail en de dalende consumptie. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf presenteerde over het eerste halfjaar van gebroken boekjaar 2022-’23.

In het vers-segment daalde daardoor het operationele resultaat met bijna 10%. Het kleinere segment ‘long fresh’ wist wel de operationele winst (ebitda) op te voeren met 10%. Daardoor kwam het resultaat voor het gehele bedrijf bijna 3% lager uit dan een jaar eerder.

Prijsverhogingen

Het moederbedrijf van onder andere het in Nederland actieve Bakker Barendrecht voerde de omzet op met 5%. Op gelijke basis was de groei ruim 7%. De omzetgroei kwam volledig door prijsverhogingen van 9%.

Er was een volumedaling in het vers-segment van 3%. De consumptie komt daarmee weer op niveau van voor de coronacrisis waarbij consumenten waren aangewezen op thuis koken. Greenyard wist wel het marktaandeel in deze markt te vergroten. In het long fresh-segment namen de volumes toe met ruim 5%. Ook hier keren de foodservice en industrie terug naar niveaus van voor de coronacrisis. De prijzen in dit segment gingen met 9% omhoog.

Kloosterman
Meer over


Beheer