Doorgaan naar artikel

Hamsteren van Duitse consument vlakt af

Pasta is een populair product tijdens de hamsterwoede. Foto: Canva

Pasta is een populair product tijdens de hamsterwoede. Foto: Canva

Bepaalde voedingsproducten worden door de Duitse consument nog steeds duidelijk meer verkocht dan normaal, maar de allerergste hamsterwoede lijkt wat af te vlakken.

Dat kan worden opgemaakt uit nieuwe bij wijze van experiment door het Statistische Bundesamt (Destatis) verzamelde cijfers. In vergelijking met het gemiddelde van de voorafgaande zes maanden werd in de laatste week van maart (kalenderweek 13) bijvoorbeeld 9% meer pasta verkocht. Meel werd daarentegen maar liefst 139% meer verkocht.

Tomatenpuree blijft populair

Verder ging 27% meer rijst langs de kassa’s, terwijl 26% meer appels werden ingeslagen. Ook tomatenpuree bleef populair met een plus van 47% ten opzichte van het gemiddelde van het voorafgaande halfjaar.

Deels duidelijke plussen waren ook te zien in de eerste week van april met als koploper nog steeds meel, maar nu met een groei van ‘slechts’ 57%. Suiker werd voorts 10% meer verkocht. Voor pasta (deegwaren) daalde het surplus echter naar een bescheiden 2%, terwijl in week 12 (16-21 maart) de pastaverkoop nog ruimschoots was verdubbeld (plus 117%) in vergelijking met het zesmaandsgemiddelde.

Destatis tekent bij de cijfers aan dat deze kunnen zijn beïnvloed door de voorradigheid van de producten in de winkels. Met name de pastaschappen toonden op het hoogtepunt van de hamsterwoede een gapende leegte.

Snel delen

Image
Wim Verseput

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin