Skip to content

Herkomst vergt 2 A4’tjes op etiket

Van tal van producten in de schappen is de herkomst raadselachtig.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

De Consumentenbond trekt aan de bel: van tal van producten in de schappen is de herkomst raadselachtig.

De bond pleit voor strenge regelgeving. Op de kaartjes moet het land van oorsprong staan. Nu nog geldt deze informatie over herkomst alleen voor onbewerkt vlees, vis, eieren, groente, fruit, olijfolie en honing. En daar schort het zelfs aan. Albert Heijn, zo beweert de Consumentenbond, biedt in de online supermarkt biefstuk aan van runderen uit Nederland, Ierland, Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland, Denemarken, Polen, Slovenië, België of Australië. Deze duiding stelt dus niks voor.

Zet er dan niks op!

Als er op hetzelfde stukje bief zout of peper zit, en het volgens de regels ‘bewerkt’ is, hoeft die herkomst niet te worden vermeld. Bij honing is iets soortgelijks: ‘bevat gemengde EU- en niet EU-honing’. Zet er dan niks op! Voor groente kan zo’n herkomstbepaling best lastig zijn. Een vers groentepakket is vaak samengesteld; laat staan de herkomst van de bijgesloten kruidenmix.

Kijken op de verpakking

De herkomstbepaling van samengestelde, verwerkte producten is vaak onmogelijk. Een pizza quattro stagioni vergt twee A4’tjes op het etiket. En dat etiket moet misschien ook nog elke productieshift worden veranderd, omdat de aangevoerde tomatenpuree dan niet meer uit Italië maar uit Marokko komt. En laten we ook eerlijk zijn: hoeveel procent van de consument kijkt op de verpakking naar herkomst?

Wat er op staat, moet er in zitten

Het verhaal is duidelijk anders als de herkomst als marketing wordt ingezet. Wat er op staat, moet er in zitten. Een regioproduct komt uit de regio. Iers vlees is Iers vlees. En geboren, getogen en geslacht in Nederland is geboren, getogen en geslacht in Nederland. De consument die dit echt belangrijk vindt, heeft daar een keuze. Net zoals dat geldt bij een keurmerk voor biologisch, PlanetProof of FairTrade.

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin