Skip to content

Meer behoefte aan keurmerk V-label vanuit supermarkten

Het vega(n) keurmerk V-label groeit flink, ziet de Vegetariërsbond. Directeur Floris de Graad: "Een keurmerk als V-label zorgt voor vertrouwen bij de consument."

Updated on:
Interview
Retail
V-label op vegan product premium

Wereldwijd zijn 25.000 producten gecertificeerd onder het V-label, waarvan 5.000 tot 7.000 in Nederland. - Foto: ANP

Het vegetarische keurmerk V-label groeit flink. De uitgever van het label, De Vegetariërsbond, ziet al een aantal jaren een stijgende lijn in de vraag vanuit consumenten naar duidelijkheid én voedingsproducenten die daar gehoor aan geven. Directeur Floris de Graad: “Een keurmerk als V-label zorgt voor vertrouwen bij de consument.”

Het V-label bestaat sinds 2000 in de huidige vorm, daarvoor was er een ander keurmerk. Er zijn twee varianten: een voor vegetarische en een voor vegan producten. Dat gaat breder dan voeding, maar ongeveer 95% van de gecertificeerde producten zijn etenswaar. De Graad: “Voeding is een belangrijke en grote categorie waarin de vraag naar vegetarisch of plantaardig steeds groter wordt. V-label ondersteunt daarin.”

Floris de Graad is directeur bij de Vegetariërbond. Foto: Herbert Wiggerman

De Vegetariërsbond is tweeledig. Aan de ene kant is het een consumentenorganisatie waar inspiratie wordt gegeven voor een vega(n) levensstijl. Aan de andere kant is de bond de uitgever van het V-label in Nederland. “Die twee onderdelen versterken elkaar. De Vegetariërbond bestaat sinds 1894 en in die tijd is er een hoop veranderd. Meer mensen willen minder of geen dierlijke producten eten, maar het blijft een uitdaging om zelf als consument te bepalen of iets vega(n) is. Bij een stuk vlees of een pak melk is dat duidelijk, maar bij sommige voedingsmiddelen zitten dierlijke ingrediënten verstopt. Erwteneiwit is bijvoorbeeld niet altijd vega en in sommige producten zit dierlijk stremsel. Met een keurmerk als V-label hoeft de consument niet meer door de ingrediëntenlijst heen te lopen.”

V-label is internationaal keurmerk

Wereldwijd zijn 50.000 producten gecertificeerd onder het V-label. Daarvan zijn er 5.000 tot 7.000 in Nederland gecertificeerd. Het keurmerk is een internationaal web van verschillende organisaties die in hun thuisland bedrijven certificeren. Wanneer een bedrijf binnen een van de landen is gecertificeerd mag het wereldwijd het label dragen. “Dat internationale aspect is heel fijn. We kunnen samenwerken met elkaar, maar het is ook duidelijker voor consumenten en voor internationaal opererende voedingsbedrijven. Niks is zo onhandig als tien verschillende keurmerken.”

Ook vanuit supermarkten ziet De Graad steeds meer beweging komen naar een duidelijk keurmerk. Supermarkt Lidl stelt zelfs een verplichting voor certificering als producten hiervoor in aanmerking komen. “In Duitsland, het thuisland van Lidl, is al jaren een beweging gaande en vrijwel alle supermarkten eisen stellen aan hun leveranciers. Ze willen dat producten die in aanmerkingen komen voor een V-label zich ook daadwerkelijk certificeren.” Bij de Vegetariërbond weten ze ook dat Albert Heijn het een grote pré vindt als een voedingsmiddel het V-label draagt.

Duitsland voorop met V-label

Het V-label in Europa groeit ‘enorm’. Vooral in de Duitstalige landen zit de vaart er goed in. “In Duitsland heb je een aantal grote vleesschandalen gehad, daar kan het mee te maken hebben. Maar je ziet dat supermarkten en de overheid daar meer vaart zetten achter het certificeren van voedingsmiddelen.” Wereldwijd is V-label in Noord-Europa het meest ontwikkeld en het grootst, maar het is ook in andere regio’s en landen te vinden. In bijvoorbeeld China, Ecuador en Zuid-Afrika staat het label ook op producten.

Er zijn ook supermarkten met een eigen label. Jumbo en Albert Heijn hebben zelf een vega of vegan vinkje. Met name op A-merken zijn de geel-groene vinkjes van V-label te vinden. “Dat supermarkten zelf een label hebben, is niet per se een probleem. Het is wel een klein risico dat het mis kan gaan en dan is het vertrouwen daarin wel geschaad. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de hotdog-kit van Hema die vegan zou zijn, maar daar zat een kippenvleesworstje in. Dat risico loopt je met een onafhankelijk keurmerk niet.”

Unilever zet de toon met certificering vega(n)

De golf met bedrijven die voor V-label kiezen, begon met Unilever. Dat bedrijf koos er in 2016 om alle producten die in aanmerking te laten certificeren. “Dat zette de toon voor andere organisaties. Danone en Unox zijn bijvoorbeeld ook gecertificeerd. Dat zorgt ervoor dat consumenten het beeldmerk ook echt zien. In ons laatste onderzoek gaf 68% aan het te herkennen.”

Naast het uitgeven van het label geeft de Vegetariërsbond voedingsproducenten ook advies over het aanpassen van hun receptuur om vega(n) producten te krijgen. “Je hebt wissels die makkelijk zijn, maar het aanpassen van een receptuur is altijd ingewikkeld. We hebben een team met veel kennis over voedingsmiddelen en gespecialiseerd in vegetarisch en veganistisch. Uiteindelijk is het belangrijk dat alles gewoon klopt.”

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin