Skip to content

Iconen voor houdbaarheid voeding op verpakkingen geïntroduceerd

Om het verschil tussen de houdbaarheidsdatums te verduidelijken, zijn twee iconen geïntroduceerd die producenten vanaf nu vrijwillig op de verpakking kunnen plaatsen.

Versproducten die tegen de datum zijn worden vaak afgeprijsd om verspilling tegen te gaan. Nieuwe iconen moeten consumenten nu beter helpen minder voedsel te verspillen. - Foto: ANP premium

Versproducten die tegen de datum zijn worden vaak afgeprijsd om verspilling tegen te gaan. Nieuwe iconen moeten consumenten nu beter helpen minder voedsel te verspillen. - Foto: ANP

Om het verschil tussen de houdbaarheidsdatums te verduidelijken, zijn twee iconen geïntroduceerd die producenten vanaf nu vrijwillig op de verpakking kunnen plaatsen.

Consumenten halen de vermeldingen Ten minste Houdbaar Tot-datum (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT) door elkaar. Daardoor worden producten weggegooid, die nog prima eetbaar zijn. Dit veroorzaakt volgens de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling zo’n 10% van de voedselverspilling thuis.

Onderzoek van Wageningen University & Research heeft aangetoond dat het plaatsen van iconen op verpakkingen kunnen helpen om minder voedsel te verspillen.

Vier iconen voor THT en TGT

In het tweede deel van dit onderzoek beoordeelden deelnemers de vier iconen voor THT en de vier voor TGT ook aan de hand van stellingen, een groepeer- en rangordetaak, en ze mochten kiezen welke tekstoptie het meest behulpzaam zou zijn.

Bij THT scoorden de houdbaarheids-iconen waarop drie zintuigen te zien waren en de tekst ‘Vaak nog goed na de datum. Kijk, ruik en proef’ goed. Bij TGT werden iconen die een associatie met ‘stop’ opriepen het best beoordeeld.

Wettelijke verplichtingen blijven gelden

“Deze twee iconen kunnen nu daadwerkelijk worden gebruikt”, licht Magreet Schrijvens namens de stichting Samen Tegen Voedselverspilling toe. Bij het gebruik van deze vrijwillige symbolen en tekst blijven de reguliere wettelijke verplichtingen gelden. Geadviseerd wordt om de iconen naast de houdbaarheidsdatum op een verpakking te vermelden, zodat ze door consumenten beter opgemerkt worden.

Verschillende bedrijven hebben volgens Schrijvers al aangegeven de iconen te gaan gebruiken. “Bij de totstandkoming zijn enkele voedingsmiddelenbedrijven betrokken, die hebben aangegeven de iconen in de praktijk te testen. Ook met Too Good To Go zegt samen met een aantal producenten ermee aan de slag te gaan.”

Ze hoopt dat het initiatief breed wordt opgepakt. “Als bedrijven deze iconen eenduidig gaan gebruiken, kunnen consumenten het verschil tussen THT en TGT nog beter leren herkennen.”

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin