Inflatie en concurrentie blijft Beyond Meat parten spelen

10-11 | |
Foto: ANP/ Richard B. Levine
Foto: ANP/ Richard B. Levine

Ook in het derde kwartaal van dit jaar had Beyond Meat last van de inflatie en toenemende concurrentie. De producent van vleesvervangers zag de omzet dalen met 23% tot $ 82,5 miljoen.

Tegelijkertijd stegen ook de kosten. Onder de streep bleef er -$ 102 miljoen over: een 85% groter verlies dan een jaar eerder.

Inflatie

Beyond Meat verkocht 13% minder producten aan consumenten. Het bedrijf wijt de daling aan de inflatie, waardoor consumenten kiezen voor goedkopere eiwitproducten. Het bedrijf test momenteel wat een prijsverlaging van bepaalde producten, om het verschil met dierlijke producten te verkleinen. Ook de concurrentie in de vleesvervangers categorie werkt de verkoop tegen, aldus CEO Ethan Brown.

Enorme toename concurrerende nieuwkomers

“Ondanks de vertraging van de categorie is er een enorme toename van het aantal concurrerende nieuwkomers en activiteiten. Zoals we hebben volgehouden, zijn we van mening dat gezonde concurrentie binnen plantaardig vlees een goede zaak is, omdat het investeringen in marketing naar deze categorie brengt. In de huidige omgeving zien we dit voordeel van concurrentie echter niet, in plaats daarvan jagen meer bedrijven op dezelfde of minder consumenten”, aldus de CEO tijdens een toelichting op de cijfers.

‘Shake-out’

Het bedrijf ziet wel dat er een ‘shake-out’ aan de gang is, waarbij merken of bedrijven zich terugtrekken uit de categorie. Brown verwacht dat er op middellange termijn minder merken zullen overblijven door die terugtrekking of door consolidatie.

De afzet in de Amerikaanse foodservice was het enige afzetkanaal waar groei was. De omzet groeide hier met 6%. In de Amerikaanse retail nam de omzet af met 12%. De Verenigde Staten is met een omzet van $ 62 miljoen de grootste markt voor Beyond Meat. Buiten dit land wordt $ 20 miljoen omzet gemaakt. Buiten de VS was de omzetdaling flink groter: 52% in retail en 42% in foodservice.

Het bedrijf winstgevend maken

Waar alles in het teken stond van groei in de afgelopen jaren, is het nu zaak om een positieve cashflow te bewerkstelligen en het bedrijf winstgevend te maken, zo benadrukte de CEO. Alleen dat zal het bedrijf helpen de huidige economische situatie door te komen en doelen op langere termijn te bereiken, aldus Brown.

Ook de Canadese vlees- en vleesvervangersproducent Maple Leaf Foods presenteerde kwartaalresultaten. Het bedrijf boekte in het tweede kwartaal bijna $ 16 miljoen af op de activiteiten in vleesvervangers. Het nam maatregelen om in 2023 een neutrale ebitda te hebben op dit onderdeel. In het derde kwartaal daalde de omzet met 9% van $ 48 miljoen tot $ 44 miljoen. De ebitda verbeterde van -$ 33 miljoen naar -$ 24 miljoen. Door (weer) een bijzondere afboeking van $ 191 miljoen op de activiteiten in vleesvervangers maakte het totale bedrijf verlies.

Lees ook: Inflatiespook raakt producenten plantaardige voeding hard

Kloosterman


Beheer