Skip to content

Inflatiespook raakt producenten plantaardige voeding hard

De groei van de plantaardige categorie gaat langzamer dan verwacht. Daarbovenop komt nu ook de inflatie die de categorie parten speelt.

De afdeling Vega & Vegan in een supermarkt. Hoewel steeds meer consumenten geïnteresseerd zijn in plantaardig eten, is het voor velen nog geen gewoonte. - Foto: Robert Vos premium

De afdeling Vega & Vegan in een supermarkt. Hoewel steeds meer consumenten geïnteresseerd zijn in plantaardig eten, is het voor velen nog geen gewoonte. - Foto: Robert Vos

De bedrijven Oatly, Beyond Meat en Maple Leaf Foods stellen allemaal last te hebben van de inflatie. Het is moeilijker consumenten in de plantaardige categorie te houden of ernaar toe te trekken.

Oatly, Beyond Meat en Maple Leaf Foods, drie beursgenoteerde bedrijven die allemaal (deels) actief zijn in de plantaardige sector. Afgelopen tijd presenteerden zij hun kwartaalcijfers die een beeld geven van hoe de markt van plantaardige producten ervoor staat.

Eén conclusie is te trekken uit de cijfers en de toelichting van de drie bedrijven: de groei van de plantaardige categorie gaat langzamer dan verwacht. Daarbovenop komt nu ook de inflatie die de categorie parten speelt.

Enorme groeiverwachtingen

De groeiverwachtingen voor de relatief nieuwe business waren een aantal jaar geleden enorm. In 2017 anticipeerde het Canadese bedrijf Maple Leaf Foods hierop en investeerde fors in de productie en verkoop van vleesvervangers. Vorig jaar liet het bedrijf al doorschemeren dat die groei echter niet zo hard ging als dat het destijds had gedacht. De kosten die nu in het bedrijfsonderdeel gemaakt worden en de capaciteit van het onderdeel, komen niet meer overeen met de huidige, minder positieve groeiverwachtingen. Het bedrijf boekte daarom een bijzondere waardevermindering van bijna $ 16 miljoen en sneed in de organisatie.

Ook bij Beyond Meat leek het een aantal jaar geleden niet op te kunnen. Toen het bedrijf naar de beurs ging in mei 2019, schoot de aandelenwaarde niet lang daarna omhoog naar $ 235 per aandeel. Vanaf halverwege vorig jaar ging het echter steeds meer bergafwaarts en kwam de aandelenwaarde na oktober 2021 niet meer boven $ 100 en zakte in juni 2022 zelfs tot een dieptepunt van net geen $ 23. Het vertrouwen bij beleggers is niet meer zo groot als in het begin. Bij de publicatie van de kwartaalcijfers vorige week verlaagde Beyond Meat ook nog eens zijn omzetverwachtingen voor het gehele jaar. In het afgelopen kwartaal daalde de omzet met afgerond 2%. Het verlies nam verder toe.

Oatly deed hetzelfde als Beyond Meat: het verlaagde zijn omzetverwachting voor heel 2022. De macro-economische onzekerheid heeft impact op de snelheid waarmee de haverdrankproducent nieuwe markten kan aanboren en nieuwe consumenten kan overhalen. Voor de beurskoers van Oatly zien we een zelfde soort ontwikkeling als bij Beyond Meat. Na de beursgang in mei 2020 steeg de aandelenwaarde naar bijna $ 28. In november vorig jaar zakte de koers echter onder $ 10 en sinds april 2022 komt de koers niet meer boven $ 5 uit.

Veranderend consumentengedrag door inflatie

Het afnemende enthousiasme bij zowel beleggers als Maple Leaf over de groei van de categorie is dus al langer aan de gang. Daarbovenop komt nog een andere, meer recente ontwikkeling die grote impact heeft. Een belangrijke oorzaak voor de worsteling in de categorie is de inflatie. Zowel Maple Leaf, Beyond Meat als Oatly noemt dit als oorzaak voor veranderend consumentengedrag. Nu de prijzen van voedingsmiddelen stijgen, maken consumenten andere keuzes in de supermarkt. Beyond Meat stelt expliciet dat het volume verliest aan dierlijke eiwitten en private label vleesvervangers.

De plantaardige merken en producten hebben het nadeel dat zij nog relatief nieuw zijn en voet aan de grond proberen te krijgen. Waar gevestigde merken en producten hun prijzen makkelijker kunnen verhogen zonder veel consumenten te verliezen, is dat bij een nieuwe categorie of nieuw product veel lastiger.

Prijs blijft een belangrijke factor

Hoewel steeds meer consumenten geïnteresseerd zijn in plantaardig eten, is het voor velen nog geen gewoonte en gebeurt er nog veel uit nieuwsgierigheid. Een andere, grote groep is nog niet bekend met de producten en moet nog naar de categorie getrokken worden. Prijsstijgingen helpen in beide gevallen niet. Consumenten grijpen dan (terug) naar ‘bekende’, goedkopere (vlees)producten, ervaren de producenten. Hoewel steeds meer mensen de intentie hebben meer plantaardig te eten, is prijs dus nog altijd een belangrijke factor die bepaalt wat ze eten.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin