Skip to content

Klimaatplannen verdienen waardering

Onder druk van Milieudefensie heeft een handvol grote bedrijven en instellingen plannen gepresenteerd om klimaatneutraal te worden.

Updated on:
Business
Commentaar
Foto: Canva/Marys_fotos/Pixabay premium

Foto: Canva/Marys_fotos/Pixabay

Onder druk van Milieudefensie heeft een handvol grote bedrijven en instellingen plannen gepresenteerd om klimaatneutraal te worden.

Het gaat onder meer om KLM, DSM en FrieslandCampina. Ze laten het voorkomen alsof dit uit een intrinsieke motivatie gebeurt. Die zal ook vast een rol spelen, maar in ieder geval de timing is ingegeven door pure druk van de actiegroep.

Ultieme droom

Het moet de ultieme droom zijn van de mensen van Milieudefensie: zo’n machtsmiddel in handen hebben dat die in hun kringen vaak gehate multinationals, miljardenbedrijven voor je op de knieën gaan. Het machtsmiddel waar het om gaat, is de rechter. Geïnspireerd door die andere actiegroep, Urgenda, dreigt Milieudefensie bedrijven die niet hard genoeg gaan met hun klimaatambities met procedures.

Dat heeft iets raars. Iedereen moet zich aan de wet houden. Waarom is er een actiegroep voor nodig om dat te borgen? Of laat de rechterlijke macht zich voor een politiek karretje spannen?

Elk nieuw klimaatrapport drukt ons opnieuw met de neus op de feiten

Hoe het ook zij, de druk om klimaatambities op te plussen is groot. Linksom of rechtsom moet er iets gebeuren aan de uitstoot van broeikasgassen. Elk nieuw klimaatrapport drukt ons opnieuw met de neus op de feiten. Alles moet uit de kast.

Zelf aan de slag

Het valt de FrieslandCampina en de anderen te prijzen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen. Ongetwijfeld zijn er sceptici. De ene kant zegt: te duur en te weinig effect. De andere: dit is greenwashing. De waarheid ligt in het midden: het is heel goed dat er ernst gemaakt wordt met klimaatbeleid op alle niveaus – niet alleen op de overheid wachten maar ook zelf aan de slag. In die zin hebben deze bedrijven ook een belangrijke voorbeeldrol.

Snel delen

Afbeelding
Johan Oppewal

chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin