Lidl zet in Franse winkels regionale producten neer

07-04-2022 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

Winkelbedrijf Lidl heeft in haar filialen in het oosten van Frankrijk speciale displays met producten uit de ‘eigen’ regio neergezet.

In eerste instantie gaat het om 35 producten van een tiental fabrikanten waaronder brioches, chocola, bretzels, jam, worstjes en bier, afkomstig uit de regio Elzas en Lotharingen.

Producten van dichtbij

Het aanbod wordt gepresenteerd onder het eigen merk ‘Produit près d’ice’ ofwel producten van dichtbij. Lidl komt binnenkort met een soortgelijk programma in Normandië en het zuidelijke Occitanië en hoopt in 2023 in al haar Franse vestigingen dergelijke producten-van-dichtbij te verkopen. “We willen ons hiermee meer engageren met de economie van de regio’s, lokale producenten ondersteunen en de lokale kennis en kunde behouden door hun producten te verkopen”, verklaart het winkelbedrijf. Op hun eigen site zegt Lidl Frankrijk dat zij al 74% van al hun producten uit Frankrijk halen. In Nederland heeft Lidl geen speciale labels om aan te geven welke producten uit Nederland komen.

Lidl Frankrijk

De Duitse discounter telt momenteel 1.575 vestigingen in Frankrijk, maar wil dat op korte termijn uitbreiden tot 1.800. In Nederland heeft de discounter 441 filialen.

Wat verstaan we onder een korte keten en welke kansen en uitdagingen biedt dit ondernemers? Lees meer op de themapagina Korte ketens

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer