Marktintroductie hele plantaardige zalm langzaam dichterbij

20-01 | |
Vergeleken met de verkoop van vleesvervangers zit de markt voor visvervangers nog veel meer in het beginstadium. Foto: Canva
Vergeleken met de verkoop van vleesvervangers zit de markt voor visvervangers nog veel meer in het beginstadium. Foto: Canva

Een plantaardige zalmfilet die eruit ziet als zalm, smaakt als zalm, de structuur heeft van zalm en de voedingswaarde heeft van de vissoort.

De Israëlische start-up Plantish beweert zo’n product ontwikkeld te hebben. Voor het maken ervan zou het een 3D-printer gebruiken waarvoor het een patent aanvraagt om de kosten laag te houden en op grote schaal te kunnen produceren. Later dit jaar wil het bedrijf, dat zes maanden bestaat, het product verkopen via pop-up locaties, eerst in de horeca. In 2024 moet het product echt de markt op gaan.

Visvervangers in beginstadium

Vergeleken met de verkoop van vleesvervangers zit de markt voor visvervangers nog veel meer in het beginstadium. Hoewel de verkopen toenemen, volgens non-profitorganisatie The Good Food Institute met 23% in de VS in 2020, en ook het aantal bedrijven groeit, is het nog een heel klein onderdeel binnen de retailverkopen. Volgens dezelfde organisatie maakten in 2020 plantaardige visproducten 0,1% uit van de totale visverkopen. Bij vlees waren plantaardige vleesalternatieven 1,4% van de vleesverkopen.

Smaak, textuur en mondgevoel

De meeste plantaardige visproducten bestaan uit bijvoorbeeld burgers of vis‘vlokken’ in blik. Het maken van een hele filet, zoals de zalmfilet, is, net als dat dat bij vleesvervangers het moeilijkst is, een stuk lastiger. Onder andere het nabootsen van smaak, textuur en mondgevoel zijn moeilijke factoren. Volgens Plantish is het gebruik van de juiste plantaardige eiwitten om de vezelachtige structuur van vis te krijgen ‘de sleutel tot het slagen in het vastleggen van de ervaring van het eten van zalm’. Plantish gebruikt voor de plantaardige zalmfilet onder andere peulvruchten en plantaardige vetten zoals algenolie. Vlak na de oprichting begin 2021 haalde het bedrijf $ 2 miljoen binnen om het product te ontwikkelen.

Bekijk ook de video: Novish actief in nieuwe vegan vismarkt

Kloosterman


Beheer