Skip to content

Meer voedingsbedrijven krijgen moeite met kosten doorberekenen

Steeds meer voedingsbedrijven gaan moeite krijgen met het doorberekenen van hun gestegen kosten voor energie, grondstoffen en vervoer.

Bakkers en buurtsupers gaan een moeilijke periode tegemoet, volgens ABN Amro. - Foto: Ronald Hissink premium

Bakkers en buurtsupers gaan een moeilijke periode tegemoet, volgens ABN Amro. - Foto: Ronald Hissink

Steeds meer voedingsbedrijven gaan moeite krijgen met het doorberekenen van hun gestegen kosten voor energie, grondstoffen en vervoer. Dat voorspelt ABN Amro in de nieuwste sectorprognose.

Hoewel de kosten van containervervoer en agrarische grondstoffen aan het dalen zijn, blijven de kostenposten hoog voor de voedingsbedrijven. Uit een enquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 44% van de ondernemers moeite heeft met het doorberekenen van de prijzen aan hun klanten. Dit zal alleen maar meer worden, volgens ABN Amro. De aankomende periode lopen meer vaste energiecontracten af. Daarbovenop komt ook de dalende koopkracht, waardoor consumenten kritischer worden op hun uitgaven. Het doorberekenen van de gestegen kosten stuit op de grens van wat de consument wil en kan betalen, schrijft de bank.

Retail krimpt

De verwachting voor de retailsector is eveneens weinig rooskleurig. Er wordt een krimp van de sector verwacht van 0,5% ten opzichte van 2022. Er is al een aantal maanden een volumedaling gaande en ook dit zal voortduren in 2023. Naast de dalende vraag zijn de stijgende kosten een uitdaging. De krappe arbeidsmarkt leidt tot stijgende loonkosten en dit gaat in 2023 verder door de verhoging van het minimumloon. Doorberekenen van de kosten is volgens ABN Amro een uitdaging voor retailers afhankelijk van marktmacht en assortiment. 45% van de ondernemers zegt dat zij de kosten niet of voor een klein deel kunnen doorberekenen.

Bakkers en buurtsupers

In het bijzonder bakkers en buurtsupers gaan een moeilijke periode tegemoet, volgens de bank. Bij sommige bakkerijen zijn de kosten zo hard gestegen dat ‘alle omzet verloren gaat’. Daarbij komt de koopkrachtdaling die ervoor zorgt dat consumenten naar het goedkopere supermarktbrood grijpen. De buurtsupers hebben last van concurrentie van discounters als Lidl en Aldi waardoor zij de kosten lastig kunnen doorberekenen. Prijzen in buurtsupermarkten zijn over het algemeen altijd al hoger geweest ten opzichte van grotere supermarkten.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin