Skip to content

Meer landen melden lagere prijzen voedingsconcerns

Het aantal landen in de Europese Unie waarin voedingsconcerns hun prijzen verlagen neemt toe.

Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves

Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves

Het aantal landen in de Europese Unie waarin voedingsconcerns hun prijzen verlagen neemt toe. Het is voor het eerst in lange tijd dat het gemiddelde prijsniveau van de voedingsmiddelenbedrijven iets omlaag gaat ten opzichte van de voorafgaande maand.

In april is sprake van een verlaging ten opzichte van de maand ervoor, maar het verschil is vooralsnog miniem. Volgens voorlopige gegevens van statistiekbureau Eurostat daalden de verkoopprijzen van de voedingsbedrijven op EU-niveau ten opzichte van maart dit jaar met 0,1%. Nederland is één van de voorlopers met een prijsverlaging van 0,4%.

In Frankrijk hebben de bedrijven hun verkoopprijzen daarentegen met 0,4% verhoogd. En die prijsstijging volgt op een verhoging van 1,9% in maart en 2,4% in januari. Desondanks zakt het prijsverschil op jaarbasis in Frankrijk tot net onder de 16%. Daarmee behoort Frankrijk wel tot de koplopers wat betreft het prijsverschil met een jaar geleden. Ter vergelijking; in Nederland liggen de verkoopprijzen van de voedingsbedrijven nog 6,2% boven het niveau van april 2022.

Dalende prijzen, verschil neemt af

Het gemiddelde prijsniveau van de voedingsmiddelenproducenten in de EU ligt over de maand april nog 11,2% hoger dan een jaar geleden. Hongarije heeft nog het grootste prijsverschil met een plus van bijna 25%. Dalende prijzen zorgen er wel voor dat dit verschil snel afneemt. In het laatste kwartaal van vorig jaar lagen de prijzen daar nog zo’n 50% boven die van een jaar eerder.

Het zijn met name de producenten van spijsolie en -vetten die hun verkoopprijzen naar beneden bijstellen. Sinds december worden de producten die zij maken elke maand goedkoper. Dat komt ook doordat hun grondstoffen als eerste in prijs omlaag gingen. Daarnaast zijn er ook prijsverlagingen in graanproducten en zuivel. In de overige producten zien we toch vooral nog wat prijsverhogingen. Zo verhoogt de aardappelverwerking de prijzen met zo’n 3% per maand.

Snel delen

Afbeelding
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin