Onderzoek: retailers hebben sterker online aanbod nodig

16-09 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Traditionele retailers in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben toekomstkansen op het gebied van online verkoop, terwijl de Duitse traditionele aanbieders de afgelopen jaren te traag en te voorzichtig zijn geweest.

Dat blijkt uit onderzoek van Strategy&, een dochter van consultant PwC. Toch is actie vereist. De retailers hebben een nog sterker online aanbod nodig om te voorkomen dat concurrenten de toegang tot de markt consolideren.

Strategy& ondervroeg 57 deskundigen uit levensmiddelenhandel en consultancy over de toekomst van de online levensmiddelenverkoop in onder meer Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek laat zien dat de retailers nog meer op online moeten inzetten om hun markt te behouden of uit te breiden. Als ze dat niet doen, dan lopen ze het risico een groot deel van hun online verkopen te verliezen. Concurrenten met scherp geprijsde online aanbiedingen liggen op de loer.

Albert Heijn is koploper, maar verliest langzaam marktaandeel aan Picnic en Jumbo

Nederlandse retailers blijken zich al goed aangepast te hebben aan de stijgende vraag naar online verkopen. Albert Heijn is koploper, maar verliest langzaam marktaandeel aan Picnic en Jumbo, terwijl ook het online aanbod van Plus en Coop in de lift zit. Verder blijkt uit het onderzoek dat veel Nederlandse consumenten de voorkeur geven aan thuisbezorging (51%) boven click & collect (12%). Franse consumenten lijken juist een voorkeur te hebben voor click & collect. Volgens sommige schattingen is click & collect zelfs goed voor 90% van de online supermarktverkopen in het land.

Hoge acceptatie

De Britse online supermarktmarkt is goed ontwikkeld, aldus het onderzoek. Sainsbury‘s, Tesco en Waitrose bieden online een volledige productselectie aan. De online aanbieder Ocado heeft inmiddels een aanzienlijk deel van de totale supermarktmarktomzet verworven. De klantacceptatie is hoog: ruim 30% van de bevolking heeft online boodschappen besteld en het aantal Britten dat regelmatig op online boodschappen koopt, is het afgelopen decennium verdubbeld.

In Duitsland blijft REWE de marktleider in online boodschappen, maar concurrentie van internationale spelers, waaronder Picnic, ligt op de loer

Tot de pandemie waren de online verlopen in Duitsland zeer bescheiden. Nieuwe ultrasnelle bezorgservices zoals Gorilla’s en Flink hebben daar in 2020 verandering in gebracht. REWE blijft de marktleider in online boodschappen, maar concurrentie van internationale spelers, waaronder Picnic, ligt op de loer. Opvallend is dat lang gevestigde retailers, waaronder Lidl en Aldi, nog geen online aanbod van verse levensmiddelen bieden.

Sterke stijging

Door een breed scala aan parameters toe te passen, heeft Strategy& een model ontwikkeld dat de groei van de online levensmiddelenmarkt tussen nu en 2030 voorspelt. Volgens deze voorspelling zal het markaandeel van online in Nederland tot 2030 in het meest conservatieve model minimaal verdubbelen van 8 naar 16%. Andere scenario’s geven een veel grotere toename aan: in het gemiddelde scenario gaat het al om 21%, terwijl in het meest agressieve scenario het marktaandeel uitgaat van een online supermarktomzet van 25%. In datzelfde scenario zal het online aandeel van de totale supermarktomzet in het Verenigd Koninkrijk stijgen tot ongeveer 26% (nu 11%), 25% in Nederland, 23% in Frankrijk (nu 9%) en 11% in Duitsland (nu 4%).

Noordzij
Wendy Noordzij Freelance redacteur
Meer over


Beheer