Ook de verpakking moet duurzaam zijn

18-11 | |
Gremmen
Bart Gremmen Hoogleraar Ethiek in Levenswetenschappen, Wageningen University and Research
Ook de verpakking moet duurzaam zijn
Foto: ANP

Het duurzaam produceren van voedsel is de afgelopen jaren een belangrijk uitgangspunt geworden.

Idealiter zou duurzaam voedsel ook duurzaam moeten worden verpakt. Dat is nog lang niet altijd het geval. De meeste voedselverpakkingen in de supermarkt zijn niet duurzaam. Zo wordt bijvoorbeeld plastic veel gebruikt om vers voedsel te verpakken. Plastic heeft allerlei voordelen: het is hygiënisch, gemakkelijk te gebruiken, licht, goedkoop en kan doorzichtig zijn. De milieunadelen hebben geleid tot alternatieve verpakkingen die het sluitstuk vormen van een waarlijk duurzame voedselproductieketen.

Wennen aan duurzame verpakking

Consumenten moeten nog wennen aan duurzame verpakkingen, omdat deze vaak andere eigenschappen hebben dan gewone plastic verpakkingen. Sommige duurzame verpakkingen zijn bijvoorbeeld ondoorzichtig. Bedrijven vinden dit onwenselijk, omdat consumenten deze verpakkingen minder gemakkelijk accepteren: ze kunnen niet zien of het eten vers is. Hoe kunnen consumenten zien dat deze verpakkingen duurzaam zijn en dus beter dan de bekende plastic verpakkingen? Een alternatief is om het duurzame verpakkingsmateriaal zo te bewerken dat het lijkt op gewoon plastic. Maar als alle duurzame verpakkingsmaterialen er precies hetzelfde uit zouden zien, dan lopen de bedrijven het risico dat de duurzame verpakking door de consumenten niet als duurzaam ervaren wordt.

Door iets duurzamer te laten lijken dan het is, kunnen consumenten sceptisch worden

Onderzoek laat zien dat bedrijven de unieke duurzame eigenschappen van verpakkingen juist kunnen gebruiken als impliciet duurzaamheidssignaal door daar expliciet uitleg aan te geven. Bijvoorbeeld het ongebruikelijk luide kraken van verpakking gemaakt van maiszetmeel geeft de consument niet direct het idee dat het duurzaam is, maar de combinatie met een logo of tekst wel. Het samenvoegen van deze impliciete (verpakking) en expliciete (logo en tekst) boodschappen, kan echter averechts werken door ‘greenwashing’ binnen de verpakkingsindustrie. Door iets duurzamer te laten lijken dan het is, kunnen consumenten sceptisch worden. Het werken aan een duurzame reputatie is voor de verpakkingsindustrie dus van groot belang.



Beheer