Skip to content

Prijzen A-merken in supermarkten flink gestegen

De prijzen van A-merken in supermarkten zijn in een jaar tijd met 10% gestegen.

Updated on:
Nieuws
Food
Foto: Roel Dijkstra premium

Foto: Roel Dijkstra

De prijzen van A-merken in supermarkten zijn in een jaar tijd met 10% gestegen. In de laatste 4 maanden ging het om een stijging van 6% en het einde is nog niet in zicht, zo meldt de Consumentenbond in de Consumentengids.

Volgens de Consumentenbond is er wat betreft de prijsverhogingen wel sprake van flinke uitschieters. Zo geeft de bond als voorbeeld Axe Afrika douchegel. De prijs van dit product steeg in een jaar tijd met 45%. De prijzen van andere A-merken, waaronder veel producten van Unilever, zijn met tientallen procenten verhoogd. Zo stegen onder meer de producten van Campina, Blue Band, Hak, Remia, Dove, Robijn, Calvé en Douwe Egberts met meer dan een kwart in prijs. Daarna worden er wel fikse kortingen op gegeven in de supermarkt.

Groente en fruit

Groente en fruit zijn het afgelopen jaar 12% duurder geworden. De laatste 4 maanden ging het om een stijging van 6%. Koplopers waren afgelopen jaar komkommers (+34%), courgettes (+32%) en peren (+29%). Opvallend is dat de prijs van appels juist is gedaald.

Huismerken

Huismerken stegen relatief minder hard in prijs dan A-merken. Het afgelopen jaar was dat 7%, en de afgelopen 4 maanden 5%. Maar ook hier waren flinke uitschieters. Zo verhoogde Jumbo de prijs van margarine om in te bakken het afgelopen jaar met 47%. Spinazie à la crème van Dirk ging 46% omhoog in prijs.

Verschuiving ziet in consumentenbesteding

Ondertussen kiezen steeds meer consumenten in Nederland voor huismerkproducten, zo signaleerde recent nog marktonderzoekbureau GfK. Ook in het buitenland is deze trend bij de grote supermarktbedrijven zichtbaar. Amerikaanse media melden dat Walmart als gevolg van de inflatie een verschuiving ziet in consumentenbesteding van A-merk naar private label in productcategorieën als kant-en-klaarmaaltijden, vleeswaren en zuivel.

Duitse media melden dat de topman van Edeka, Markus Mosa, fabrikanten van A-merken waarschuwt voor te grote prijsverhogingen. Als klanten A-merken niet meer kunnen betalen, moet de retail meer inzetten op de verkoop van eigenmerkproducten. Maar uiteindelijk heeft volgens hem niemand in de keten er baat bij als A-merken uit het assortiment verdwijnen.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin