Duitse super Rewe verkoopt aandelen in Respeggt

30-09 | |
Respeggt
Seleggt-machine om geslacht van embryo's in het broedei te bepalen. - Foto: Koos Groenewold

De Duitse supermarkt Rewe verkoopt de aandelen in SELEGGT en Respeggt aan de Nederlandse HatchTech Group. Rewe neemt nu een minderheidsbelang in de HatchTech Group.

Door het kopen van de aandelen van Rewe, dat voor 50% aandeelhouder was, kan HatchTech de internationale groei Seleggt en Respeggt versnellen. De ondernemingen van HatchTech zijn beide gericht op het ontwikkelen van eieren waar geen haantjesdoding aan verbonden is. De eieren van de hennen die als embryo in het broedei zijn gesekst met behulp van de techniek van Seleggt, liggen onder de naam Respeggt in de winkels.

Samenwerking

De Duitse retailer begon in 2017 de samenwerking met HatchTech voor de ontwikkeling van de techniek om broedeieren te seksen. De twee bedrijven hebben samen de bedrijven Respeggt en Seleggt opgericht. Tijtze Meter, oprichter en CEO van HatchTech Group: “Onze samenwerking met REWE is cruciaal geweest voor het opzetten van beide merken, met name in de Duitse markt. Samen hebben wij de startup-fase afgerond voor beide ondernemingen. Voor de volgende fase gaan wij ons richten op het introduceren van Seleggt en Respeggt-eieren op de internationale markt.”

Eendagshaantjes

De groeiambities van de onderneming komen voort uit het toenemende aantal landen dat het doden van kuikens verbiedt, Duitsland en Frankrijk voorop. In andere landen neemt de druk van klanten, retail, overheden, ngo’s en ook vanuit de sector zelf toe. In Nederland is het niet verboden om eendagshaantjes te doden, maar het buitenland is een grote afzetmarkt voor eieren. Hierdoor hebben de wetgeving en druk vanuit deze landen ook effect op de Nederlandse pluimveesector.

Prijsinformatie over eieren vind je op FoodAgribusiness.nl/markt

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur
Meer over


Beheer