Skip to content

Softwarefout veroorzaakt verkeerde kwaliteitscijfers Cosun

Lossen van bieten in Ververlaten. - Foto: Mark Pasveer

Lossen van bieten in Ververlaten. - Foto: Mark Pasveer

Een softwarefout heeft ervoor gezorgd dat telers die bieten leverde aan de fabriek in Vierverlaten de verkeerde kwaliteitscijfers hebben ontvangen.

Dat heeft Cosun Beet Company gemeld na intern onderzoek. Na een software-update van het systeem bleken vrachtnummer en monsternummer met een positie te zijn versprongen, vertelt Gert Sikken, directeur agrarische zaken bij Cosun Beet Company.

In de eerste vijf weken van de campagne zijn in de leveringen aan de fabriek in Vierverlaten een meer dan normale variatie in de kwaliteitscijfers per partij en perceel waargenomen. Op social media als Twitter werd door telers daar al gewag van gemaakt. Zo melden diverse telers dat er soms meer dan 2 procentpunt verschil tussen twee vrachten van hetzelfde perceel, en melden telers op lichte zandgrond dat partijen soms meer dan 17% tarra hadden. Een tarrapercentage dat meer past bij moeizaam gerooide bieten op zware klei.

Vanaf start campagne

Cosun Beet Company heeft onderzoek gedaan naar de oorzaak van deze variatie. Na intensief onderzoek is vastgesteld dat er vanaf aanvang campagne tot maandag 26 oktober op de locatie Vierverlaten een onjuiste koppeling tussen vrachtnummer en monsternummer is geweest. Telers ontvingen dus de kwaliteitsgegevens van de vracht van een andere teler. Deze fout is begin deze week hersteld.

Het betrof overigens alleen de vrachtwagenleveringen in Vierverlaten. De genoemde fout heeft zich niet voorgedaan bij de ontvangst van bieten in Dinteloord of op Texel bij de verlading van de bieten via schepen.

Zo snel mogelijk corrigeren

Cosun Beet Company betreurt de fout ten zeerste en zal dit zo snel mogelijk corrigeren. Dat corrigeren zal een paar weken duren, verwacht Sikken. Vanaf vorige week zijn de gegevens correct. Betrokken telers ontvangen zo spoedig mogelijk een gecorrigeerde gewichts- en kwaliteitsopgave. Dat kan leiden tot een andere uitbetaling van de reeds geleverde vrachten. Zowel ten positieve als ten negatieve. Als eerst voor vracht een suikergehalte van 15% is gecommuniceerd met 17% tarra, en dat wordt 17% suiker met 8% tarra, dan volgt een nabetaling. Maar andersom volgt een korting. Dit wordt later verrekend met een volgende levering of met de eindafrekening. Voor een deel van de telers volgt dus een plezierige mededeling en voor de andere een vervelende verrassing.

Snel delen

Afbeelding
Martijn Knuivers

freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin